אתר הקרוילות בניצן
אתר הקרוילות בניצןפלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה דנה הבוקר (שלישי) בדו"ח המבקר על היבטים בטיפול במפוני "גוש קטיף".

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) אמרה כי "הממשלה הבטיחה לפני הגירוש ש'יש פתרון לכל מתיישב', ובאותו מועד הועדה לביקורת המדינה בדקה האם הממשלה ערוכה לביצוע הגירוש. לכל מי שנכח בדיון - היה ברור ששום דבר לא מוכן, אך מבקר המדינה שנכח במקום הבהיר שלמרות זאת לא יעוכב הגירוש, אלא שלאחר-מכן תיבדק ההיערכות הממשלתית הלקויה. המבקר יכול היה לעצור את המהלך הזה, שיאמלל אלפי אנשים בחינם אך הוא לא עשה זאת".

"על הכנסת והמבקר לעשות חשבון נפש, איך לא השכילו לעצור הליך הרסני זה מראש". חברה לסיעה, זבולון כלפה אמר כי "עם בני אדם, וקהילות במיוחד, לא ניתן לעשות 'העתק-הדבק'. המדינה שוגה בגדול – והדבר ישפיע על הדורות הבאים. זהו מהלך כואב וארוך שלא נפתר בבית-קבע. המדינה ביצעה פשע – ואומרת לקורבנות תתמודדו לבד מול הבירוקרטיה, המערכת והממסד", הוסיפה ח"כ סטרוק.

יאיר פרג'ון, ראש מועצה אזורית חוף אשקלון הדגיש, כי מאז החל השר אורי אריאל לטפל בנושא, יש שינוי רב לטובה, וסיפר כי המועצה קלטה כ 50% מהעקורים והקימה עבורם מבני ציבור, גני ילדים, בתי ספר, ישיבה תיכונית, אולפנא ועוד.

לדבריו, התוכנית שהקצתה מקום מגורים לעקורים, לא הקצתה שטח תעשיה ותעסוקה עבורם. מעוזיה סגל, האחראי על מחלקת הרווחה במועצה, הזהיר כי "העקורים בפוסט-טראומה שאיננה עוברת, ודווקא עכשיו החליטה המדינה להפסיק את העסקת העובדים הסוציאליים עבורם. רק בשבוע האחרון היו 3 נערים ממשפחות העקורים שאיימו בהתאבדות".

שר השיכון, אורי אריאל, אמר כי " המעבר של מנהלת תנופה ממשרד רה"מ למשרד הבנוי והשיכון היא טעות. זו החלטה אישית של רה"מ. אני התרעתי בפני מנכל משרדו שהמעבר יהיה קשה, עצם המעבר, ההתארגנות, שינוי התקנים וכו', זה לוקח זמן. לצערי הרב צדקנו אבל זה כבר אחרינו אני לא מתכוון להחזיר את זה למישהו".

על פעילות משרד השיכון בנושא אמר, "אני רואה בזה זכות גדולה ואנו עושים את כל המאמצים ככל שאנו יודעים. אנו קשובים לכולם - לתושב הבודד, לועד המתיישבים, לראשי המועצות ולמשרדי הממשלה. אני לא חושב שנמנע ממישהו לדבר איתי, אנו משתדלים מאוד שזה יהיה בשיח עם כולם".

על הטיפול הכושל עד כה במגורשים אמר, "מבקר המדינה כתב מספר דוחות, היתה ועדת חקירה ממלכתית שאמרה שטיפול המדינה במגורשים הוא כישלון ושהענין צריך להיות לפתחו של רה"מ באופן אישי, כך הם התבטאו כי הענין מורכב מכל משרדי הממשלה. זה דבר מערכתי, היה יותר נכון שזה יהיה במשרד רה"מ. אנחנו נעשה כל מאמץ לשנות את הדברים. היה אפשר לגרש מהר מאוד - הכול היה מבוטל בפני חוק הגירוש אך לא עשו את החצי השני, ודאגו לכל האנשים שפינו. זו התקלה – מעבר לתקלה בהחלטה העקרונית".

הוא ציין כי כ-150 משפחות מפונות מתקשות לבנות את בתי הקבע, "אני מצטער מאוד על האנשים שעדין נשארים באתרים הזמניים".

על אזור התעשייה ארז אמר כי "ישי סיכוי שיקבלו את הפיצויים גם למי שלא רשם את נכסיו בספרים. המציאות שמשרד המשפטים הודיע שלא מגיע להם כלום כי הם עבריינים הוא בלתי קביל בעליל. למה זה לקח עשר שנים שהם יקבלו את מה שמגיע להם? אין לי תשובות. זה כמעט בגדר התעללות. עכשיו הם יקבלו את מלוא השקעתם".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) אמר "אנו רואים את מצב המפונים אחרי עשר שנים, שלא יחלום רה"מ שאפשר לחשוב על איזשהי תכנית לעקור יישובים מיהודה ושומרון. ההוכחה מול עינינו שלנתק אנשים זה פשוט מחריד את עולמם. המסקנות צריכות להיות שאין מצב שניתן לעקור יישובים, אנו צריכים ללכת עם הזכויות שלנו על פי הצהרת האו"ם שיש לנו זכויות בכל חלקי א"י בדיוק כמו הפלסטינים".

יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) חתם את הישיבה ואמר, "אנו רוצים עד סוף השנה הזו לראות אחרון המפונים כבר יושב ביתו והתעשייה משגשגת. קרענו את התושבים מביתם, אנשים נמצאים בטראומה. אנחנו נעשה מעקב עד שנפתור את כל הבעיות בעזרת ה'".