טוב בהרבה. שיפטן

ראש המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, דן שיפטן מתייחס בראיון לערוץ 7 מכנס איפא"ק על מצבה של ישראל במזרח התיכון. לדבריו "מצבה של ישראל הרבה יותר מורכב, אבל הרבה פחות קשה מאשר בעבר, התמודדנו עם איומים הרבה יותר קשים והיום מדינה ישראל מאוד חזקה".

עוד הוסיף ואמר: "המזרח התיכון מסביבנו מתפורר ובלתי יציב וימשיך להיות בלתי יציב אבל בתוך המציאות הזאת נוכל לעצב לעצמנו מציאות שאפשר לחיות איתה. אנחנו לא צריכים להביא לשלום, שלום זאת לא אופציה אפילו בין ערבים לבין עצמם אז בטח שלא בנינו לבין הערבים. מה שאנחנו צריכים לעשות בתוך האלימות של המזרח התיכון הוא לבנות את החברה שלנו, התרבות שלנו, הדמוקרטיה שלנו וכל דבר שחשוב לנו בלי לתת לגורמים רדיקאלי בעולם הערבי להרוס לנו את החיים. זה האתגר שלנו ובאתגר הזה אנחנו יכולים לעמוד בקלות יותר מאשר בעבר".

"אני לא מדבר על פתרונות, רק בתשבצים יש פתרונות", אומר שיפטן, "המזרח התיכון הוא אזור נגוע וחסר תקווה שבעתיד הנראה לעין יהיה בו דברים דוחים ומסוכנים וצריך לעשות הכול על מנת שהמציאות הזאת כמו שיש בסוריה לא תפגע בנו. מדינת ישראל פועלת נכון ומבקרת נזקים, כלומר כבר עכשיו מדינת ישראל לא מתערב בסוריה או במצרים אלא אם יש העברת נשק לחיזבאללה וזו מדניות נכונה. אין טעם לעצב דבר במזרח התיכון"

בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני אומר שיפטן, "אין שום חשיבות אזורית לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הפנטזיה של קרי ואחרים כאילו שאם יהיה פתרון פלסטיני זה ייצב את המזרח התיכון זו הזיה מוחלטת שאין לה שום סיכוי להתממש. בנינו לבין עצמנו ככל שיהיה לנו פחות קשר עם הפלסטינית זה יותר טוב ולכן אני כבר במשך שנים מטיף ליציאה חד צדדית מרוב שטח שאנחנו מכתיבים את הגבולות ואת הסדרי הביטחון ומבלי שאנחנו מחכים להסכמה של הפלסטינים. עשינו את המהלך החד צדדי בעזה ולדעתי זו הצלחה מסחררת. בעיניי אם בעזה יותר מגעיל זה לא משנה בין אם נהיה שם או לא ומדינת ישראל תמיד תהיה מותקפת. מדינת ישראל חיה באזור שבו האפשרות שיניחו לנו לנפשנו היא אפס מוחלט. כל שכן שלנו יהיה שכן בלתי אחראי, דוחה ואלים והרעיון שערבים שוחטים אחד את השני אבל הם יאהבו את היהודים בגלל שלום זה רעיון הזוי וזו הסיבה שעלינו להתנתק מהאוכלוסייה הפלסטינית".

"החברה הישראלית יותר חזקה בלי עזה ואני לא מכיר אף מטורלל שירצה לחזור לעזה אולי כמה גולשי ערוץ 7 שהיו רוצים אבל הרוב הציבור הישראלי לא היה רוצה לחזור לעזה".

שיפטן מתייחס לטענה שבסיסי טרור יקומו במקום בו יהיה פינוי ישובים ישראלים, "האפשרות לבסיסי טרור אם נסתלק משם תקרה אם נלך לפי התוכניות של קרי ונסמוך על כל מיני חיישנים אלקטרונים או כוחות נאט"ו אלו הם רעיונות אווילים. לגבי הביטחון אני לא מציע להוציא את צה"ל מתוך יהודה ושומרון אני מציע להוציא חלק גדול של מהתיישבות שמעבר לגדר ומציע לשמור על גושי התיישבות ובקעת הירדן, שליטה על המרחב האזורי ביוש ולהתנתק מהרוב הגדול של האוכלוסייה הפלסטינית ולהתבצר מאחורי הגדר, שם ישראל יכולה לשמור על הזהות שלה והעוצמה של החברה שלה".

שיפטן מדגיש כי "הפלסטינים לא יהיו מרוצים אף פעם. אני מציע גם לא לדבר עם הפלסטינים בכלל או לדבר איתם רק כדי שאמריקאים יהיו מאושרים. אין על מה לדבר איתם ואין עם מי לדבר משום שבצד הפלסטיני ישנה תפיסה שאומרת שכל הסדר היא רק שלב של חתירה תחת קיומה של מדינת ישראל ועל כן אנחנו צריכים לנקוט במהלכים חד צדדים".