קבוצת הפייסבוק
קבוצת הפייסבוקיעל רון

מדריכים רבים מתקשים למצוא פעולות להעביר לחניכים, הם מחפשים רעיונות באתרים, אצל חברים וגם בקבוצת הפייסבוק שנקראת: 'צריכים פעולה??' הקבוצה הוקמה לפני שנה, על ידי מדריכה בשם בת- אל קם מסניף בני עקיבא שכונת יצחק בחדרה.

בחודשים האחרונים הקבוצה תפסה תאוצה, חברים בה למעלה מ-4000 בני נוער, וכיום מנהל אותה נריה מדמון, שהדריך עם קם.  

"בת אל הדריכה איתי וחיפשה דרכים חדשות להשיג פעולות, היא החליטה להשתמש בפייסבוק למטרה הזו, תוך עזרה למדריכים נוספים", מסביר מדמון.

"כשהיא סיימה את ההדרכה, היא יצאה מניהול הקבוצה והעבירה לי את התפקיד. הקבוצה מאוד פעילה, קשה לי להצביע על משהו מסוים שהפך אותה לכל כך פעילה, מלבד האנשים ששואלים שאלות, משתפים פעולות, מצרפים מדריכים אחרים ומפיצים את הקבוצה בין החברים. התגובות על הקבוצה, ברובן המוחץ חיוביות. יש מדריך בבני עקיבא, שבכל פעם שאנחנו נפגשים בפעילויות של התנועה הוא צועק בהתלהבות: 'הנה המנהל של הקבוצה' וזה נחמד לשמוע את התגובות. מובן מאליו שיש לפעמים תלונות מבפנים, אבל כולן ברוח טובה ומטרתן לשפר את איכות הקבוצה".

איך אתה מפיץ את הקבוצה?

"הפצת הקבוצה לא דורשת יותר מדי מאמצים, לפעמים כשאני מגיע לאיזשהו כנס או מסע של תנועות הנוער יוצא לי לדבר עם מדריכים אחרים, מתנועות שונות, ממקומות אחרים ולספר להם על הקבוצה. תמיד מגיעות בקשות הצטרפות, כנראה בעקבות המלצות, תמיד מדריכים מתוך הקבוצה מצרפים מדריכים אחרים, והקבוצה ברוך ה' נמצאת בצמיחה תמידית". מדמון מוסיף ומספר על הקבוצה, "כמו בכל מקום שמכיל הרבה אנשים, גם בקבוצה הזו נוצרים קשרים. כל דיון שמתפתח בתגובות מוביל להיכרות, לעיתים מעמיקה, עם האנשים שאיתם מדברים. הקבוצה משמשת גם לבקשות למדריכי חוץ וקומונריות, מה שבהחלט יוצר קשרים חזקים".

אתה חושב שהקבוצה, אתרי אינטרנט עם פועלות, גורמים לעצלות בקרב המדריכים וחוסר מאמץ להכנת פעולה, או ההפך?

"ההנחה, שיש מדריכים שכל הזמן מחפשים פעולות מוכנות ומבצעים אותן בלי לשנות בהן דבר, היא באמת קצת מטרידה. אבל אני מניח שהרוב המוחלט של המדריכים לא פועלים ככה, ומשנים פעולות שהם מוצאים או יוצרים פעולות משלהם. מיותר לציין שיש הבדל גדול בין הקבוצה לאתרים לפעולות, זה כמו ההבדל בין לדבר עם מערכת מוקלטת לניתוב שיחות, לבין לדבר עם בן אדם. בקבוצה אתה שואל שאלות, משווה פעולות, נעזר באחרים ועוזר להם, לפעמים מחליט ביחד איתם מה לעשות ואיך לשלב מספר דברים שונים".