קשה לקום
קשה לקוםThinkstock

שאלה: בעלי מתקשה לקום בבוקר וזה מאוד מעצבן אותי! הוא קם מאוחר, זה גורם לו לאחר לעבודה, ולאחר מכן גם לחזור מאוחר יותר הביתה. בקושי יש לו זמן להיות עם הילדים, ובקושי נשאר לו זמן אלי ולזוגיות שלנו. ניסיתי לדבר איתו על זה וזה רק הוביל למריבה גרועה יותר. אני אובדת עצות!

תשובה:

שלום לך שואלת יקרה, את שואלת שאלה גדולה.

מה עושים כשישנה התנהגות מסוימת בבן הזוג שמפריעה לנו? איך אפשר לגרום לו להשתנות? ואיך ניתן להתמודד בצורה טובה עם תכונה או התנהגות שמפריעה?

אלו הן בהחלטות שאלות מהותיות וחשובות.

מתוך דברייך אני מבינה שהקושי העיקרי הוא העובדה שלבעלך יש מעט זמן עבורך ועבור הילדים. כיוון שכל היום שלו מתחיל מאוחר, הוא גם נגמר מאוחר, ופוגע בהתנהלותכם התקינה, החיובית והזמינה- כמשפחה.

אני בהחלט מבינה את הקושי שלך. זה כואב לחוש כי עובר יום ועוד יום ואין זמן לזוגיות, ואין זמן לאבא ולילדים. מציאות זו מביאה לא פעם לתחושה, כי הדברים החשובים בחיים נדחקים לפינה... וזה באמת מתסכל ומצער.

עם זאת, אני שמחה על כל שהכאב אצלך מעורר אותך לחפש את השינוי ולנסות לחפש את הכיוון המתאים לשנות ולתקן.

כתבת כי דיברתם על כך בעבר, אך זה הוביל למריבות. ברשותך, חשוב לי לשאול באיזה אופן דיברתם על זה? מכיוון שאופן השיח, הגישה, הצורה והמילים שאנו בוחרים לומר, כל אלו יחד משפיעים עד מאוד באופן שבו השיח מתקבל ומתנהל.

ועוד שאלה, ממתי בעצם התחיל בעלך להתמודד עם הקושי לקום בזמן? כמה זמן את מרגישה את הקושי שתיארת? קרה איזה אירוע או סיבה מסוימת לדעתך שמקשה עליו לקום בזמן? חשוב לי להוסיף בהקשר זה, כי דווקא הקושי לקום בבוקר, לא פעם הוא סימפטום לקושי פנימי אחר הקשור לתחושות אודות היום שמצפה לנו...

אם תרצי מוזמנת לחזור אלי עם התשובות.

כמה כיוונים מעשיים שאולי בעז"ה יוכלו לסייע. ראשית, דווקא מכיוון שנושא זה רגיש אצלך (ובטח גם אצלו), חשוב כמה שפחות "לעקוץ" או להעיר על זה. "העקיצות" מחלישות את החשק לעשות שינוי. הן מחזקות את תחושת חוסר הערכה, גורמות לאדם לחוש "לא טוב", וגם מרחיקות בניכם.

אז מה כן? שיחה יזומה, מתוך מחשבה איך לומר וכיצד. הרי ידוע שבכדי שדברים ייכנסו אל הלב באמת, צריך להקדיש להם מחשבה, ולמצוא את המסילה שפותחת את הלב. בשיחה שכזו חשוב כי תאמרי מילים של הבנה לקושי שלו. לפני שאת מתחילה להביע את התסכול או הכעס שלך, תתני כמה דקות של הבנה ואמפתיה להתמודדות שלו עם הקימה בבוקר.

לאחר מכן, כשהלב יותר פתוח ופחות מתגונן, תוסיפי ותתארי את הקושי שלך בכך שאת כמעט ולא רואה אותו, שחסר לך זמן זוגי איכותי שלכם ביחד. חשוב כי תדגישי בשיחה זו את החשיבות של בעלך בעינייך. תאמרי לו שאת מתגעגעת אליו, שחשוב לך להיות איתו ולשוחח. תתני לו הרגשה שהוא רצוי!

ביקרות או "עקיצות" גורמות לתחושה של דחייה, ואילו מילה טובה יכולה להביא לתחושה הפוכה. ובעז"ה ברגע שבעלך יחוש שהוא רצוי בעינייך ושאת רוצה את קרבתו, זה יכול לחזק את הסיכוי לשינוי.

בשיחה זו אפשר להציע לו לחשוב יחד על כיוונים מעשיים שיסיעו לו להתעורר בזמן. למשל, שתלכו יחד לישון מוקדם. או שבבוקר את תהיי זו שמסייעת לו קום, תעודדי אותו ותחזקי. שתכיני לו ארוחת בוקר מפנקת וכדומה.

וכמובן, בכל פעם שהוא כן קם בזמן, או כשהוא מקדיש זמן לך ולילדים, תחזקי את הטוב! תאמרי לו כמה זה מעניק לך כוח, כמה זה משמח אותך... וכמה את מעריכה. אין כמו חיזוק "היש" שמעניק כוחות לעשות וליצור עוד.

ולסיום אתמצת את מה שאמרתי. "סור מרע"- פחות עקיצות וביקורת בנושא. "עשה טוב"- לחזק את ההצלחות, לשוחח מתוך הערכה, להביע הבנה וקרבה ותחושה שהוא רצוי ואהוב, ולחפש דרכים מעשיות לסייע לו ביחד .

שיהיה חודש מבורך, ושהכל יתהפך לטובה!

אודליה מימון (MA) מטפלת זוגית ואישית, מחברת הספר "אוצרות פנימיים"- מודעות עצמית יהודית. מנחת סדנאות ומרצה. קליניקה בירושלים וביד בנימין. לתגובות: [email protected]