חיי משפחה / ד"ר חנה קטן
חיי משפחה / ד"ר חנה קטןעטיפת הספר

חיי משפחה, ד"ר חנה קטן, ספריית בית אל

כרופאת נשים בכירה נתקלת ד"ר חנה קטן במגוון דילמות הקשורות לשלמות ובריאות המשפחה. מטבע הדברים מדובר בנושאים שהצנעה יפה להם, אך מאידך חוסר הידע עלול להביא לבלבול ולטעויות שיכולים להיות הרי גורל ממש. לאחר הצלחת ספרה הקודם 'חיי אישה', זיהתה ד"ר קטן את הצורך בספר שידבר על כלל המערך המשפחתי, ויעלה את המודעות לנושאים שמעוררים במחננו הצנוע מבוכה. יקרא הקורא, יפגוש את בעייתו או דומה לה, יבין שאינו לבד וימהר לקבוע תור לטיפול.

הספר מתבסס בעיקר על סיפורים מהקליניקה, המסופרים בכתיבתה הטבעית והזורמת של ד"ר קטן, המוכרת לקוראי מוסף זה. הנושאים מגוונים מאוד ונעים בין טרדות כמו ירידת המשיכה לבן הזוג בתקופת ההיריון וההנקה, לנושאים מורכבים וכואבים כמו אי-פריון או אם שכולה שמבקשת להרות בגיל מאוחר מדי.

אגב, לא רק עניינים הקשורים ישירות לתחום רפואת הנשים מטופלים בספר. הוא נוגע בסוגיות כמו זהות מינית של מתבגרים, זקנה, ואף ביחס הראוי למוות, באופן חכם ומאיר עיניים. לעתים הנושאים נראים מעט גדולים על הפורמט, אך את תפקיד החשיפה הספר ממלא ללא ספק.

רובן המוחלט של הסוגיות מעורר התלבטויות הלכתיות וערכיות לא פשוטות. לשם כך גייסה ד"ר קטן את בעלה, הרב יואל קטן, שיאיר את עיני הקורא בצד התורני של המטבע. לא מדובר בפסיקה הלכתית אלא בדיון תמציתי ומעניין ביותר, ולי, לפחות, התחדש לא מעט. הידעתם, למשל, שתרומת זרע יוצרת בעיה של ייבום וחליצה עם פטירתו של הבעל, מכיוון שהסביבה לא מודעת לכך שהוא נפטר ערירי?

הספר קריא מאוד, גם בזכות הכתיבה הקולחת וגם בזכות הנושאים המסקרנים המובאים בו. ראוי לציין את הלשון העדינה שבה משתמשים המחברים, גם כשהם מדברים באופן ישיר וברור על נושאים שבינו לבינה. בכלל, הספר נראה כמכוון לזוגיות אוהבת ושמחה על כל רבדיה, מתוך טהרה, אך לא פחות מכך מתוך בריאות נפשית.

אז אם אתם חווים קושי כלשהו בתחום – מומלץ ביותר להשיג עותק. וגם אם לא, הספר יכול לפקוח את העיניים לצורך להיות רגיש לסביבתכם, ולגרום לכם לשאת תפילת הודיה מעומק לב על כך שאתם זוכים לזוגיות טבעית ובריאה.