להשפיע. סער
להשפיע. סערצילום: פלאש 90

שר הפנים גדעון סער הכריז היום (חמישי) על 24 הרשויות שיוגדרו כ'רשויות איתנות', בהתאם לחוק הרשויות האיתנות שאושר במליאת הכנסת לפני כחודש.

הרשויות הן: אבן יהודה, אשדוד, אשקלון, באר טוביה, באר שבע, גן רווה, דרום השרון, הרצליה, חולון, חיפה, כפר סבא, כפר שמריהו, נס ציונה, נשר, עומר, פתח תקווה, ראש העין, ראש פינה, ראשון לציון, רמת גן, רמת הנגב, רעננה, תל אביב-יפו ותמר.

על פי החוק החדש, 'רשות איתנה' הינה רשות מקומית אשר אינה מקבלת מענק איזון, ללא גירעון שוטף, וכן עומדת בעוד מספר קריטריונים הנוגעים להתנהלותה השוטפת.  

בהתאם לתיקון המוצע תקבלו רשות איתנה הקלות בכל הנוגע לתלותן בשלטון המרכזי במספר נושאים, כגון פטור מהצורך באישור לביצוע עסקאות מקרקעין, פטור מהצורך באישורי  תקציב ופטור מהצורך באישור למחיקת חובות לרשות המקומית. 

עם זאת, קיימים בחוק מנגנוני בקרה על מנת לפקח כי רשויות אלה מממשיכות לתפקד כראוי גם ללא פיקוח הדוק של משרדי הממשלה הרלוונטים. במקרה שיתברר כי הרשות איננה ממשיכה להתנהל בצורה תקינה, רשאי שר הפנים להוציא את אותה רשות מרשימת הרשויות האיתנות.

שר הפנים סער אמר היום כי "חוק רשויות איתנות מחולל רפורמה בשלטון המקומי על ידי ביזור סמכויות מהשלטון המרכזי. מי שחושב שפיקוח יתר הוא אפקטיבי – טועה. פיקוח יתר הוא גרוע הן לשלטון המקומי והן לשלטון המרכזי".