מטוס מלזי. ארכיון
מטוס מלזי. ארכיוןרויטרס

טוביה ליבנה, ראש אגף הביטחון בחברת אלעל בעבר וכיום מנהל חברת 'סיטל' לייעוץ ביטחוני ואבטחה בתחומי התעופה, התייחס ביומן ערוץ 7 לפרשת היעלמותו של המטוס המלזי וההשערות שהחלו להישמע ביממות האחרונות סביב נסיבות ההיעלמות והקשר שלה לפיגוע טרור עתידי שאולי מתוכנן אי שם בנקודה כלשהי בעולם.

לדבריו מדבור באירוע חריג ביותר. הוא עצמו אינו זוכר מציאות כזו בה מטוס נעלם לפרק זמן ארוך כל כך מבלי שיש ממצאים כלשהם שיוכלו ללמד על נסיבות ההיעלמות. ליבנה מזכיר בדבריו כי בעבר היו כמה וכמה אירועי היעלמות שנקשרו בתאונות או בטרור, אך בתוך ימים אחדים נמצאו קצות חוטים שאיפשרו לחקור את הפרשות ולהגיע למסקנות.

"כאן מדובר במקרה ייחודי שמטבע הדברים מסתובבות סביבו לא מעט קונספירציות וזה מובן, אבל אם נהיה עם הרגליים על הקרקע ההערכה שלי אחרי ליקוט נתונים מהתקשורת היא שהיה כאן ניסיון חטיפה שהסתבך וככל הנראה המטוס התרסק".

ליבנה סבור כי האפשרות שהועלתה ביממה האחרונה ולפיה המטוס הונחת במקום כלשהו כחלק מהיערכות לפיגוע טרור היא אפשרות בסבירות קלושה ביותר שכן למחבלים המבקשים לבצע פיגוע אין שום עילה לסרבל את הפיגוע ולכלול בתוכו נחיתה, הסתרה של מטוס והמראה מחדש. אם זו הייתה כוונתם הם היו מבצעים את המעשה באופן מיידי. "אין בזה היגיון וזו אינה התכנית", משוכנע ליבנה.

באשר להיערכות מערכת הביטחון התעופתי בישראל הוא מוסיף וקובע כי זו ערוכה לכל תרחיש מקדמא דנא ואינה זקוקה להיערכות מיוחדת בעקבות האירוע הנוכחי והחששות הקיימים. ליבנה מוסיף ומחדד כי לאחר אסון התאומים הופקו לקחים נוספים וההיערכות לכל תרחיש נלקחת בחשבון מדי יום במערך ההגנה האווירית בישראל.

ליבנה סבור כי במידה והמטוס התרסק מעל הים חלקיו וממצאים כלשהם יימצאו וייפלטו מהים. לעומת זאת אם הוא התרסק אל אחד הג'ונגלים הסיכוי לאיתור ממצאים יקטן באופן משמעותי. לדבריו במידה ובתוך זמן מה לא יימצאו ממצאים מעגל החיפושים יילך ויצטמצם ואם החיפושים ימוצו ממשלת מלזיה תבהיר זאת לציבור ותקטע את החיפושים.

במקרה שכזה צפויות תיאוריות הקונספירציה הבינלאומיות לפרוח. ליבנה מזכיר כי ראה באחד העיתונים הרציניים בעולם דיון סביב אפשרות שחוצנים לכדו את המטוס ונוסעיו. גם קונספירציות כאלה ישנן...

הוא עצמו, כאמו, משוכנע שהמטוס התרסק לאחר ניסיון חטיפה שכשל. הוא מעלה סברה לפיה מחבל חדר לתא הטייס עם רימון יד שניצרתו השתחררה. במציאות שכזו די בשניות בודדות כדי להביא להתרסקות.