רון חולדאי
רון חולדאיצילום: פלאש 90

חברי מועצת העיר תל אביב-יפו אישרו הערב (שני) את התיקון לחוק העזר העירוני שיאפשר פתיחת חנויות בשבת, ברוב של 19 מול שישה מתנגדים. 

"כמו בעניינים אחרים, תל אביב-יפו נדרשת להיות חלוצה פורצת דרך", אמר ראש העיר רון חולדאי, "מוטלת עלינו אחריות כבדה להגדיר לעת הזאת את הצביון הרצוי והמתאים של השבת כיום מנוחה לכלל הציבור", טען.

חולדאי קרא שלא להפוך את נושא שמירת השבת בתל אביב למלחמת דת. "כולנו יהודים וליהדות - מאז ומעולם - יש פנים רבות. אני יהודי גאה שמבלה בצורה שונה מיהודים אחרים את השבת כיום המנוחה שלי. תפקידנו לאפשר לכולם לחיות בכבוד ובגאווה מבלי שמישהו לוקח בעלות ואומר לנו שמעשינו לטובת כלל הציבור אינו יהודי", הוסיף.

ראש העיר תל אביב ציין כי האישור שנתנה מועצה העיר מבטא יותר מכל את "הרוח התל אביבית, הדואגת לקיום יום מנוחה בשבת כערך סוציאלי במדינת היהודים, לצד מתן השירות הנדרש למימוש החופש של כל אחת ואחד להנות מיום המנוחה בדרכו ואשר מממשת הלכה למעשה את חזונו של הרצל למדינת היהודים החופשית".

החוק שאושר הערב מגדיר רשימה של רחובות ראשיים בהם תותר פתיחתם של מספר מרכולים בשבתות ובחגים.

באזורים כמו נמל תל אביב ומגרשי התערוכה הישנים, התחנה ונמל יפו, תותר פעילותן של חנויות נוספות. החוק המתוקן יובא לאישור משרד הפנים.

הרב הראשי לתל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, ניסה בשבועות האחרונים למנוע את המהלך שקידם חולדאי.

"החלטה כזו גורמת לביטול השבת", אמר הרב לאו לערוץ 7 לפני כשבוע, "זה יפגע בחנויות הקטנות, הרי מי שיקנה בשבת לא יקנה בראשון, בנוסף אתה מדיר את שומרי השבת מלעבוד באותם מקומות שיהיו פתוחים בשבת וזה במקביל לכך שמדברים על הכנסת החרדים לעולם העבודה. רוצים שיהיה יום אחד לילדים עם ההורים ועכשיו זה לא יהיה".

"זאת מהות העיר?", תמה הרב לאו, "פעם היה עונג שבת בתל אביב בו התכנסו השופט ד"ר זילברג שהעביר שיעור בתלמוד, ביאליק קרא בספר האגדה והחזן שלמה רביץ ששר שירי שבת והכל ללא כרטיסים וללא מיקרופונים. יש שורשים וצריך לשמור עליהם".