הנשיא פרס בטקס השבעת שופטים
הנשיא פרס בטקס השבעת שופטיםמארק ניימן / לע"מ

נשיא המדינה, שמעון פרס נשא הבוקר (ג') דברים בטקס השבעת שופטים שהתקיים במעונו הרשמי.

במסגרת הטקס הושבעו 8 שופטים לבתי משפט מחוזי, 11 שופטים לבתי משפט השלום 3 שופטים לבית משפט לתעבורה וכן 4 רשמים בכירים.

בטקס השתתפו גם נשיא בית-המשפט העליון, השופט אשר גרוניס ושרת המשפטים, ציפי לבני .

הנשיא פרס פתח בגינוי חריף לפעולות 'תג-מחיר' וקרא למערכות אכיפת החוק בישראל למצות את הדין עם המבצעים, "בימים אלו אנו עדים לתופעות של חילול מקומות קדושים, פגיעה ברכוש ועקירת עצים על רקע לאומני".

"תופעות קשות אלו מכונות על ידי המבצעים תג מחיר. מושג השאוב מעולם המסחר. שמירה על ערכים מוסריים ופגיעה בשלטון החוק אינה עניין מסחרי. מערכות אכיפת החוק חייבות לטפל בתופעות מכוערות אלו בנחישות ובמלוא חומרת הדין. אסור לעלוב במורשת ישראל", הוסיף.

הנשיא התייחס בדבריו גם לשביתה הקשה של עובדי משרד החוץ ואמר:" אני מבקש לנצל הזדמנות חשובה זו כדי לציין כי שביתת עובדי משרד החוץ גורמת דאגה גדולה למדינה, לתושביה, ליחסי החוץ ולעובדי המשרד כאחד, העושים מלאכה חיונית. אין אני בא להטיל אָשַם על אף לא אחד מהצדדים המעורבים בסכסוך. אבל חובה ליישבו בהקדם. מזה כ-7 חודשים מתנהל הליך גישור בין ועד העובדים במשרד החוץ לבין משרד האוצר על-ידי הנשיא בדימוס, השופט סטיב אדלר".

"יצא לי לשרת במשרד החוץ והוא יקר לי מאוד. יצא לי גם לשרת במשרד האוצר והוא נחשב בעיני מאוד. הכרתי בתפקידי כנשיא את השופט סטיב אדלר, ולמדתי להוקיר את יושרו. את כוח שיפוטו. אני קורא לצדדים לתת אמון בשופט אדלר ולהסמיכו למצוא פתרון דחוף לסכסוך", אמר פרס.

הנשיא פנה לשופטים החדשים, ברך אותם על מינויים ואמר: "אתם באים היום בצל קורתה של אחת המערכות המוערכות במרחב הציבורי של ישראל, כדי לאפשר לאזרחיה לנשום חירות, לעשות צדק. ולרדוף שלום. יום מינויכם הוא חג אישי לכם ולמשפחותיכם, אך לא פחות מכך הוא מאורע חשוב למדינה כולה לרגל הצטרפות כוחות מובחרים למערכת מעולה. אני סומך את ידיי על בחירתכם ומעניק לכם את ברכת הדרך בשם כלל אזרחי המדינה. השכילו למתוח גשרים יציבים ומאוזנים בין התקדים לבין התרחיש, בין זכויות הפרט לאינטרס הציבורי, בין המתינות לבין הנחישות. אני מבקש לאחל לכם, לבני משפחותיכם ולכול עם ישראל חג פסח שמח".

שרת המשפטים, ציפי לבני נשאה דברים ואמרה, "אנחנו בעידן של הכל שקוף. זהו עידן השקיפות. אור השמש מחטא לא רק מחוץ לאולם אלא גם בתוכו. צריך לחבק את השקיפות, להבין את הצורך הציבורי שבה ולא לפחד ממנה. שקיפות בונה אמון ציבורי. נבחרתם מתוך ציבור רחב לאחר מיון קפדני. יחד עם נשיא בית-המשפט העליון, אנחנו בהחלט עובדים על לשפר ולהיטיב את המועמדים לשפיטה. היום בו אתם נבחרים לשיפוט זהו היום הראשון שבו אתם נבחנים. אתם נבחנים על ידי עו"ד שמגיע למשפט, על ידי אזרח שמגיעים לייצג אותו ואתם נבחנים על ידי המוסדות השונים. אתם ממשיכים להבחן גם בחיי היום יום, בבית. אני רואה פה את המשפחות מתרגשות התרגשות עצומה. גם המשפחות נבחרות. כעת אתם ובני המשפחה מהווים דוגמה למה שאזרחי המדינה מצפים משופט".

נשיא בית המשפט העליון השופט אשר גרוניס, ציין כי "על העוסקים במלאכה במקצוע השפיטה מוטלת אחריות רבה, שכן במקצוע מתערבבים הפרטי והמקצועי ומשפיעים האחד על השני. גם כשתצאו מאולם הדיונים לא תחדלו להיות שופטים. הציבור יזהה אתכם ככאלה- וחשוב מכך, עליכם לזהות את עצמכם ככאלה- בכל פעולה ופעולה שלכם. הגנו על היושרה המקצועית שלכם. הקפידו להוסיף וללמוד כל העת. היזהרו בכבודם של הסובבים אתכם: בעל הדין, עורכי הדין, עדים, עובדי בתי המשפט. שמכם הטוב הוא אחד הנכסים החשובים ביותר שלכם כשופטים. שמרו עליו מכל משמר."