אגוזי מלך
אגוזי מלךThinkstock

אחד השמנים שאנחנו משתמשים בהם בפסח הוא שמן אגוזים. 

לא פעם שמעתי "אוף, הוא יקר...". אך אין רע בלי טוב: אמנם זה שמן באמת יקר במחירו, אך הוא גם יקר לבריאותכם.

הנה כמה מילים על שמן אגוזים. תאמינו – זה רק קצה הקרחון.

שמן אגוזים המופק מאגוזי מלך, מכיל ויטמינם רבים מלחי ברל, קובלט, סידן, אבץ, מגנזיום, יוד, אבץ, זרחן, אשלגן, נחושת, חלבונים קלים לעיכול, יש בו כל חומצות האמינו הנחוצות (כלומר, אלה שגוף לא יודע לייצר וחייב לקבל עם המזון), סיבים תזונתיים, תנינים, 77% מתוך שמן האגוזים זו תערובת ייחודית שאין כדוגמתה של חומצות שומן חיוניות ושמן פיטונצידי – יוגלון.

שמן אגוזים טוב למעשה לכולם, במיוחד לגברים. כמו כן הוא חיוני ביותר לחולי סכרת, בעלי לחץ דם גבוה, אי-ספיקת לב ופלקים בכלי דם, לאנשים בגיל הזהב, לסובלים ממחלות דלקתיות, הפטיטיס כרוני, חומציות גבוהה בקיבה, עצירות, תולעי מעיים, פעילות יתר של בלוטת התריס. שמן אגוזים מחזק את מערכת החיסון ומונע מחלות עונתיות. שמן אגוזים גם תורם לחיזוק כללי, מעלה את טונוס השרירים של הגוף ואין לו תחליף כאשר מדובר על שיקום לאחר מחלה קשה, ניתוח או לידה. מחזק את שריר הלב ואת העצמות.

בעולם העתיק, גם ביוון וגם בפרס ובבל, כל כוהני הדת היו חייבים לשתות שמן אגוזים על מנת להיות חכמים ופקחים. המדע המודרני מחזק את ידם של הרופאים העתיקים בתחום זה: נמצא, ששמן אגוזים מגדיל את גמישות וחדירות כלי הדם ובכך משפר את ההזנה של המוח, הוא גם משפר את תזונת העין, בונה ממברנות של תאי המוח ורשתית העין, משפר את חדות הראייה – ולכן גם חשוב מאד לאנשים שמכורח הנסיבות חייבים לבלות הרבה זמן ליד מסך מחשב, לאנשים קשישים, ואנשים שמכורח הנסיבות נמצאים הרבה זמן ליד ההגה.

אצל נשים בהריון שמן אגוזים מונע רעלת הריונית. הוא מטיב גם עם ילדים בגילאי הגדילה. הוא תורם רבות להתפתחות הפיזית, הנפשית, הקוגניטיבית, להתפתחות של מערכת חיסונית חזקה ולהרגשה כללית טובה.

שמן אגוזים מגן על הגוף מפני חומרים קנצרוגניים (בלאסטומוגניים), משפר את התנגודת הגוף לקרינה רדיואקטיבית, מוציא מהגוף רדיונוקלידים וגם בעל אפקט אנטי-קנצרוגני.

בנוסף לשימושים הקולינאריים, לשמן אגוזים יש הרבה שימושים רפואיים וקוסמטיים. השימוש בשמן אגוזים מוכר מימי קדם ונפוץ בכל העולם.

משתמשים בו לטיפול בדלקת אוזניים ודלקת עיניים, לטיפול בבעיות עיכול, סכרת, קוליטיס כרוני, אבנים בכליות, כאבים בנטילת שתן, לאיזון רמות כולסטרול בדם, לטיפול באבעבועות, חצבת, שנית, אדמת וסדקים בפטמות, לטיפול בתולעי מעיים, מחלות כבד ומחלות מערכת השתן, לחיזוק וטיפול בכליות, כאבים וסדקים בפי הטבעת, טיפול בטחורים, פלקים בכלי הדם, מחלות עצביות, לריפוי כוויות וטיפול בפצעים: לפצעים פנימיים פשוט שותים כף שמן אגוזי מלך.

לטיפול בפצעיים חיצוניים – שוטפים את הפצע במי מלח ומיד לאחר מכן מניחים עליו צמר גפן טבול בשמן אגוזי מלך.

לטיפול בתולעי מעיים מסוג שירשורים: לערבב 60 מ"ל שמן אגוזים עם אותה כמות של יין ולשתות בכמה מנות במשך היום.

לטיפול בקוניונקטיביטיס: כמה פעמים ביום למרוח שמן אגוזים על העפעפיים ולטפטף טיפה בכל עין.

גם לדיאטה

שמן אגוזים משמש לדיאטות טיפוליות שונות, אבל הוא מכיל 800-900 קלוריות לכל 100 גר', לכן על אנשים עם עודף משקל רציני יש להשתמש בו בצורה מודעת מבוקרת. אבל אל תוותרו עליו!

יתרה מזו, קיימות דיאטות הרזיה המשתמשות בשמן אגוזים דוקא: לשמן אגוזים, יותר מכל דבר אחר, יש אחוז גבוה מאד של חומצה אולאית שמשפרת את חילוף החומרים, מנקה את המעיים ומונעת היווצרות שומן תת-עורי בזכות כך, שמעודדת את הפיכתו לאנרגיה בגוף. בנוסף, שמן אגוזים אינו "שוטף" מהגוף מזינים, אלא להפך, מעשיר את הגוף בהם. לכן, שימוש בשמן אגוזים בסלטים יעזור בהורדת משקל.

לבריאות העור

לשימושים קוסמטיים ניתן להשתמש בשמן אגוזים או בשמן בסיס עם הוספת שמן אגוזים באותה מידת הצלחה. למשל, לטיפול בעור יבש או מזדקן ניתן להשתמש בשמן אגוזים נקי או בשמן אגוזים מעורבב עם שמן אפרסקים/שקדים/זית/משמש ביחס 1:1. בכל אחד מהמקרים הללו מניחים את השמן או את תערובת השמנים על הפנים ומשאירים ל-40 דקות. לאחר מכן מסירים בעזרת מפית רכה.

מסכות עם שמן אגוזים משפרות את טיב העור ואחרי כמה פעמים העור מפסיק להתקלף. שמן אגוזים טוב במיוחד לעור שנוטה לדלקות או לגירויים, לעור רגיש, פצוע או לאנשים שסובלים ממחלות עור שונות. במקרים אלו צריך פשוט למרוח את השמן על האזורים הבעייתיים 2-3 פעמים ביום על בסיס יום-יומי. הוא גם מטפל בשפתיים סדוקות ויבשות. בנוסף, שמן אגוזים מעולה לטיפול בצבע פנים לא טוב, קמטים וכדו'. שמן אגוזים מעולה גם כהגנה מפני נזקי השמש, במקום קרמים עם מסנן קרני UV, וכן להשגת שיזוף אחיד, יפה וללא כוויות שמש. כאמור, לשם כך ניתן פשוט למרוח שמן אגוזים, אך ניתן גם להכניס אותו לאוכל – הוא ישמור על העור מבפנים. שמן אגוזים מתאים לשימוש לבעלי כל סוגי העור.

שמן אגוזים ניתן לקנות בסופר (בכבישה קרה המאפשרת שמירה על כל המזינים) ואפשר להכין לבד בבית. למי שאוהב לעשות הכול לבד.

מתכון להכנת שמן אגוזים

טוחנים 200 גר' אגוזי מלך.

מכניסים את העיסה לגרב ניילון וקושרים

סוחטים את האגוזים שבתוך הגרב מעל קערית. מיד תתחלנה לזרום לקערית טיפות צהובות-ירקרקות של שמן אגוזים.

טיפים חשובים

בפסח בלית ברירה אנחנו לפעמים מטגנים על שמן אגוזים, אבל ככלל זה לא שמן לטיגון, אלא להוספה לתבשילים מוכנים ולבצק שנאפה בחום בינוני. בנוסף, טיגון כשלעצמו הוא דבר לא בריא במיוחד ומומלץ בחום עד כמה שניתן להימנע מטיגון או לפחות להמעיט בו עד למינימום.

לשמן אגוזים יש השפעה מאד חזקה על הטעם ועל הריח של המזון, לכן מוסיפים אותו אל תוך האוכל לא בכפות ולא בכפיות, אלא בטיפות.

יש לאחסן שמן אגוזים בכלי זכוכית או פח במקרר.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בנטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, טיפולים אנרגטים. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון הריון ולידה. 
http://www.yaelclinic.co.il