מבוכה בליל הסדר
מבוכה בליל הסדרפלאש 90

תחת הכותרת 'מה נשתנה' יתקיים בשבוע הבא כנס ייחודי העוסק בבעיה מושתקת ושקטה של זוגות חשוכי ילדים בציונות הדתית ובמגזר החרדי לאור ימות השנה ובעיקר בחג הפסח – יחסה של החברה והמשפחה אליהם ויחסם שלהם אל החברה והמשפחה.

מארגן הכנס, דורון בלפר, יוזם 'חוג זוגות אדוה', מספר לערוץ 7 על המציאות אותה הכיר בעצמו יחד עם רעייתו במשך חמש שנים מאז שנישאו. "חווינו את הקושי שמעבר לקושי הרפואי. זהו הקושי החברתי והמשפחתי שבולט במיוחד במגזרים החרדי והדתי. זו חברה שמעודדת ילודה והשיח נסוב סביב מוצצים וטיטולים כך שנשים מדירות עצמן ממפגשים שכאלה שבהם עולה שוב ושוב השאלה כמה ילדים יש לך,.

לדברים אלה מוסיף בלפר ומציין כי גם גברים חווים את הקושי שבהשתלבות בחברה שבה מהר מאוד עולות שאלות כמו 'כמה זמן אתם נשואים? כמה ילדים יש לכם?' וכו'. לדבריו שאלות שכאלה שולחות לא פעם את הבעלים למצוא בתי כנסת חלופיים שבהם לא יתקלו בשאלות המביכות. "הרבה פעמים התחושה היא שאני לא שייך לציבור, אני חש שונה", הוא מספר.

במפגש המתוכנן בישיבת 'תורה מציון' בעידודו של הרב יצחק נריה תועלה הסוגיה על פניה השונים כאשר זוגות יתארו את המצוקה והמבוכה ומנגד גם נציגי החברה כולה יעלו גם הם את מבוכתם וחוסר הידיעה כיצד נכון וניתן להתייחס ל"זוגות מאותגרי פוריות", כהגדרתו.

"אנחנו רוצים לעורר מודעות. לדעת איך להתייחס לזוגות ואיך הזוגות צריכים להתייחס אל החברה. מה אומרים ומה לא אומרים, מה הביטויים הרגישים, כיצד מתייחסים לאחיינים וכו'".

בלפר סבור כי עצם ההגעה למפגש שכזה מצריכה אומץ פנימי מיוחד וזאת בעיקר בשל עצם הקושי להודות בקיומה של בעיה פנימית אותה חווים הזוגות. "כל מי שמגיע מגלה אומץ", הוא אומר ומקווה שהשיח המשותף יניב פירות, שיח ודיון שייתן לזוגות כלים להתמודד. בלפר מדגיש כי למצוקה המדוברת אין "פתרון בית ספר", המעניק מענה מסודר ומדויק למצוקה אלא כלים שונים להתמודדות.

לדבריו על הזוגות להפנים את היותם שליחיו של הקב"ה להעברת מסר לחברה וברוח זו לקבל את המציאות הרגישה בה הם נמצאים, כפי שהוא עצמו ורעייתו קיבלו את הדברים בעקבות הנחייה וסיוע של הרב נריה. "הרגשנו שאנחנו לא בסדר והרבנים אמרו לנו שאנחנו בסדר, אנחנו בשליחות".