השר גדעון סער בוועדת הפנים
השר גדעון סער בוועדת הפניםפלאש 90

שר הפנים, גדעון סער השתתף היום (רביעי) בדיון של וועדת הפנים, על מנת לסקור בפני הוועדה את אופן ביצוע החוק ואת הישגי החוק.

בסקירתו אמר השר כי למרות שמדובר בסיכום ביניים ניתן להכתיר את החוק כסיפור הצלחה.

השר אמר כי יחד עם תמריצים ואכיפת חקיקה נוספת קיים שינוי מגמה במספר המסתננים העוזבים את הארץ מרצון. הוא ציין כי ברבעון הראשון של 2014 עזבו את הארץ מרצון, כ-4,000 פליטים בהשוואה ל-825 שיצאו ברבעון האחרון של 2013, "מדובר בכמות יוצאים הגדולה פי 5 כיום בהשוואה לעבר". הוא ציין כי מתקן חולות מאוכלס כיום ב-1,533 מסתננים, כ-50% מיכולת ההכלה של המתקן.

עוד ציין השר כי בתוך מספר חודשים המתקן יאוכלס במלואו ויש לשקול את הרחבתו. עוד הוסיף סער כי משרדו החל לאכוף את איסור העסקת מסתננים בהיקף של 350 קנסות (כ-3 מיליון ש"ח). איסור ההעסקה נאכף נגד מעסיקים שהעסיקו מסתננים שכבר זומנו למתקן חולות – מדובר במסתננים שאסור להעסיקם על פי החוק. במקביל לפעולות האכיפה הוגדל התמריץ הכספי ליציאת מסתננים מרצון מ-1,500 דולר ל-3,500 דולר. השר אמר כי הוא נוטה להאריך את התמריץ לתקופה נוספת של 3 חודשים. עוד אמר כי על פי הערכותיו 10% מהמסתננים יצאו ממרכזי הערים ברבעון הראשון של שנת 2014.

יהושע וייס, קצין ניהול אסירים במחוז דרום של שב"ס, הסביר את ההבדל בין מתקן סהרונים למתקן חולות. מתקן סהרונים הוא מתקן סגור כליאתי המיועד לאלו העוברים על החוק ומפרים את תנאי השהייה במחנה חולות. לעומת זאת מחנה חולות הוא מחנה פתוח שאנשים נכנסים ויוצאים ממנו במשך שעות היום ורשאים להסתובב בתוכו באופן חופשי במשך כל שעות היממה. במתקן מגרשי ספורט, מועדונים, ומרפאה הפועלת 24 שעות ביממה. במרפאה ניתן גם לקבל טיפולי שיניים.

בדיון התברר כי איסור הוצאת כספים על ידי מסתננים (מעבר לסכום המותר) עדיין לא נאכף דיו.

תושבי שכונת נווה שאנן בת"א, שנכחו בדיון, טענו כי עדיין קיימת פשיעה רבה של המסתננים וחייהם עדיין אינם חיים. דן פאר, תושב השכונה, ביקש להגביר את השיטור ברחובות השכונה. מר עובד חוגי, מוועד הפעולה של שכונות דרום ת"א, ביקש כי פרויקט שיקום השכונות יופעל על מנת לשקם את השכונות לאחר ההרס שניטע בהם.

בסיכום הדיון אמר השר סער כי קיימים כיום כ-1,000 בקשות מקלט בהם מטפלים כ-60 בני אדם. הוא ציין כי נפגש עם שרי פנים ממדינות שונות על מנת לבחון את בעיית המסתננים. הוא הדגיש כי אסור לעצור את התהליך שהחל גם אם אינו מושלם.

ח"כ מירי רגב אמרה כי צריך לעשות הכל כדי להחזיר את המסתננים לארצות מוצאם. היא הבטיחה כי הטיפול המשטרתי בפשיעה הקיימת יבוא לדיון בוועדה בהמשך. ח"כ רגב הביעה את מורת רוחה מכך שהפתרון של העברת המסתננים למדינה שלישית (שאינה מדינת מוצאם) לא מתקדם. לסיכום הביעה את תקוותה ששופטי בית המשפט העליון יבינו את מצוקת תושבי דרום ת"א וידחו את העתירה המבקשת לבטל את החוק למניעת הסתננות.