ציפי לבני
ציפי לבניצילום: פלאש 90

יו"ר ועדת השרים לקידום מעמד האישה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, ושרת המשפטים, ציפי לבני, יעלו הבוקר (ראשון) לאישור הממשלה הצעת החלטה בנושא הדרת נשים.

על פי ההצעה, השרים יידרשו להציג לממשלה בתוך 120 יום מהן הפעולות שנקטו משרדיהם למניעת תופעות של הדרת נשים במרחב הציבורי בתחומי האחריות הרלוונטיים.

בנוסף, מבקשות השרות ספציפית משרי התחבורה, הבריאות, הפנים והשר לשירותי דת (דהיינו, השרים כץ, גרמן, סער ובנט) שיעדכנו את הממשלה תוך 90 יום על צעדים, שנקטו לבחינה ויישום של מסקנות הדו"ח בנושא.

הדו"ח, שגובש בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בעקבות ריבוי הדיווחים אודות התופעה, בחן הן את התופעה הרחבה והן מקרים פרטניים.

כך, למשל, בחן הצוות את נושא ההפרדה בין נשים לגברים בבתי-עלמין, בטקסים ממלכתיים, באוטובוסים ובקופות חולים. הצוות קבע, כי מדובר ב"פגיעה קשה בזכות היסוד לכבוד האדם ולשוויון" וכן כי "הפרדה מביאה בדרך כלל גם לפגיעה בזכות החוקתית לחופש מדת".

השרה לבנת אמרה, כי "הצעת החלטה זו הינה ציון דרך משמעותי ביותר בפעילותה של ממשלת ישראל למען שוויון מגדרי וצמצום הפערים בין נשים וגברים בחברה הישראלית. החלטה זו מהווה המשך ישיר למסקנותיה של הוועדה הבינמשרדית שעמדתי בראשה, שגיבשה את ההמלצות למיגור תופעת הדרת הנשים והפלייתן במרחב הציבורי וקביעתה, כי על כל אחת מהרשויות הציבוריות הנוגעות בדבר לפעול באופן מהיר, יעיל ונחרץ להפסקתם של ביטויי ההפרדה וההפליה בתחום אחריותה או השפעתה".

לדבריה, "הדרת נשים הינה תופעה פסולה והחלטה זו מוכיחה את מחויבותה של ממשלת ישראל לבער אותה מקרבנו. 'זמן נשים' הוא לא רק הנושא המרכזי ליום העצמאות הקרוב, שאת בחירתו הובלתי, כי אם קידומה ויישומה של מדיניות כוללת בכל תחומי החיים למען הגברת השוויון המגדרי במדינת ישראל".

השרה לבני הוסיפה, כי "תפקידם של נבחרי הציבור במדינה דמוקרטית הוא לדאוג לא רק לכך, שהעבודה הספציפית שלהם נעשית, אלא שהעקרונות הדמוקרטיים בתחומי אחריותם נשמרים. משכך, אנו רואות בכל שר ושרה האחראים לווידוא שעבודת משרדיהם נעשית לא רק על הצד הטוב ביותר, אלא גם תוך שמירה על מכלול הזכויות של אזרחיות ואזרחי ישראל. ההיסטוריה מוכיחה ש'נפרד אך שווה' אינו שווה – הוא רק נפרד, והוא פוגעני ופסול".

הדרת נשים פוגעת לא רק בנשים, אלא בחברה הישראלית כולה. כשאוכלוסייה אחת מורחקת מהמרחב הציבורי, הבסיס של החברה כולה מתערער, שכן חברה מדירה היא חברה לא מלוכדת. מיגור התופעה הפסולה הזו תוביל לחיזוק החברה הישראלית כולה – וזה התפקיד שלנו, השרים שלכן ושלכם, לדאוג שכך אכן ייעשה", קובעת לבני.