ועידת הליכוד
ועידת הליכודחזקי עזרא

בסוף השבוע האחרון השתתפו מספר פעילי ליכוד מרכזיים בעוד כנס של תנועת 'יוזמת ז'נבה' המפגישה בין בכירים ברש"פ, אנשי צבא במיל ואנשי אקדמיה עם גורמים מהמרכז הפוליטי במגמה לחשוף בפניהם את עמדותיה של התנועה שבראשה עומד ד"ר יוסי ביילין.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ברוך אדלר, חבר מועצת סניף הליכוד בצפת ומוותיקי הליכוד בעיר שהיה באירוע בו השתתפו שני שרים לשעבר cרש"פ. השניים אמנם הדגישו בדבריהם את החשיבות שהם רואים לשחרור המחבלים אך לטעמו של אדלר לא סוגיה זו היא גולת הכותרת של המפגש אלא עצם השיח ושמיעת צרכיו וטענותיו של האחר.

"הנושא הזה של יוזמת ז'נבה היה עבורי מוקצה מחמת מיאוס כליכודניק. המחשבה של ד"ר ביילין הייתה רחוקה ממני עד שיום אחד פנה אלי חבר וביקש שאצטרף כדי לשמוע. באתי ושמעתי וזה היה מדהים לשמוע את הדברים ממקור ראשון ולא דרך תקשורת. מסתבר שהשד לא נורא כל כך".

אדלר סבור בתום המפגש כי כאשר מציבים את חזון שתי המדינות לעומת החשש ממדינה אחת לשני עמים המורכבות נראית מטרידה ודורשת מענה ראוי. לטעמו כאשר הצד השני ירוויח מהמהלך המדיני הדבר יהיה טוב גם לישראל.

אדלר נשאל אם הדברים ששמע פותרים את עובדת היעדרו של פרטנר הנכון לוויתור כלשהו למען המו"מ. בתגובה קבע כי יש ליצור את הפרטנר ולא משנה אם הוא קיים או לא שהרי לא נכון להותיר את קללת על חרבך תחיה שנאמרה לעשיו עלינו לעד. לדבריו כעם נבחר וחכם עלינו למצוא את הדרך לאתר פרטנר ועימו להגיע לעמק השווה. אדלר אף ממליץ לגורמי ימין לפגוש את אנשי יוזמת ז'נבה ואת אנשי הרש"פ על מנת להכיר את עמדותיהם. בהמשך הדברים גם הוא קיבל תזכורת למציאות שבה דווקא המוגדרים ימין קיצוני, אנשי ההתיישבות, מקיימים דו קיום בפועל של חיים משותפים בכבישים, באזורי התעשייה, בחנויות ועוד.

הראיון עם אדלר הפך בהמשכו למה שנראה היה יותר כויכוח מאשר שאלות ותשובות. זאת כאשר הוזכרו שוב תקוותיהם של הפלשתינים לשוב לצפת עירו כמו גם לחיפה ולוד. להערכתו אמנם ישנם פלשתינים המעוניינים בכך אך עמדה זו אינה כוללת את כולם. כנשאל מדוע ההנהגה הפלשתינית אינה מוכנה לצעוד לקראת הישראלים ודחתה את הצעותיהם המפליגות של אהוד ברק ואהוד אולמרט טען אדלר כי המו"מ שיש לקיים יהיה מלווה בהסכמים ראויים ובערבויות שיינתנו בבוא היום ובכך יבטיחו את קיום ההסכמים שייחתמו ולטעמו על נתניהו לפעול בכיוון זה ולעשות את שלא עשו קודמיו.

בהמשך הדברים העלה אדלר את סוגיית החינוך אותו הוא רואה כחלק מהתהליך ובמענה נשאל מדוע לא שונו ספרי הלימוד הפלשתינים מקריאותיהם המסיתות נגד ישראל ומדוע בכל רגע נתון מקפידה הטלוויזיה של הרש"פ להסית נגד ישראל על אף סעיפי הסכם אוסלו האוסרים זאת. אדלר טען כי אינו מכיר את הפרטים במדויק ולכן אינו יודע אם אכן זו תמונת הדברים.