יורם כהן ביקב תניא
יורם כהן ביקב תניאיחצ

"ארץ היין והענבים" מכונה ארץ ישראל וסמלה של המועצה האזורית שומרון גם הוא "עוד תטעי כרמים בהרי שומרון" ואכן במרומי, הרי בינימין, בגובה 900 מטר מעל פני הים קם לו אדם לפני שתים עשרה והחליט שהוא עושה מעשה ובונה יקב.

יורם כהן, מקים אז את יקב הבוטיק הראשון באזור יהודה ושומרון וקורא לסידרת היינות שלו "תניא", ע"ש בתו.

באמצע החורף האחרון היה כאן שלג. לא סתם שלג, אפילו רב מאוד.  וכך גם לפני שנתיים ושלוש. וזה כנראה נתן את הטון ליין המשובח שמפיק האזור. כרמי היקב נטועים במדרון המתון למרגלות ההר המרכזי, באדמת גיר טרשית, כשהכרם הממוקם, בסמוך, ובתוך היישוב עפרה, הינו באזור מעולה לכרמי יין. יורם מסביר, שבכרם מקפידים על יבול נמוך מאוד של כ-900 ק"ג לדונם ענבים, זאת, כדי לקבל ענבים עם ריכוז גבוה של טעמים וניחוחות הבאים לידי ביטוי ביינות היקב.


בציר הענבים נעשה בסוף חודש אוקטובר, ולעיתים אף תחילת נובמבר. הענבים הגדלים בכרמי היקב מגיעים בהבשלה אופטימלית, ונבצרים באופן ידני לפנות בוקר אל תוך ארגזים קטנים, על מנת למנוע לחץ ומעיכה של הענבים, זליגת תירוש ותסיסה מוקדמת. בכרמים של יקב "תניא" על שטח של 42 דונם גדלים ענבי קברנה סובניון, מרלו, שירז ושרדונה.

היקב שהחל את דרכו עם כ-800 בקבוקים בשנת 2002 כיקב משפחתי וחלוקה לחברים, מציין השנה, גידול מרשים של כ-40000 בקבוקים בשנה ובשנים האחרונות זכו יינות היקב ב-17 מדליות, מתוכן 12 זהב, 3 כסף ואחת ארד.

היינות כשרים לפסח בהכשר הרב גיסר ובהכשר ועד הכשרות ok ובהכשר מכון לכשרות הרב אונגר מונסי, ארה"ב. ארבע כוסות מהרי יו"ש.