הפרויקט הצפוי להיבנות בחריש. הדמייה
הפרויקט הצפוי להיבנות בחריש. הדמייהבאדיבות "באמונה"

ארבעה מנהלי עמותות וקבוצות רכישה יפגשו השבוע לדון בהשלכות יוזמות שר האוצר יאיר לפיד.

את המפגש יזמו ישראל זעירא מנכ"ל חברת באמונה המנהלת עשרות פרויקטים באמצעות עמותות רכישה ברחבי הארץ וויוה סיוון מנהלת קבוצות רכישה בירושלים וברמלה.

מפגש מנהלי הקבוצות יתקיים במשרד עו"ד וינרוט, המייצג בין היתר את חברת באמונה. מלבד חברת באמונה, ישתתף גם מנהל עמותת נאות חריש, מוטי פלד; חברת אלפא מליבו; שתי קבוצות רכישה מירושלים בניהולה של זיוה סיון וחמי בר אור ממארגני קבוצת הרכישה "חריש הירוקה".

בין היתר נעשתה פניה לקבוצת חג'ג' בבעלות האחים עידו וצחי חג'ג', קבוצת כנען בניהולו של נדב ליסובסקי, וחברת דוידסון החזקות בבעלות קרן בן דוד.

לדברי זעירא, יו"ר הפורום, הצעות לפיד נועדו להקל על מצוקת הדיור בקרב זוגות צעירים, אך הן מתעלמות מאלפי זוגות צעירים החברים בעמותות וקבוצות רכישה העומדים בקריטריונים שנקבעו.

"הצעת שר האוצר לביטול המע"מ לרוכשי דירה ראשונה מתייחסת רק לרוכשי דירות מחברות נדל"ן ולא לחברי עמותות או קבוצות רכישה. משרד האוצר מתייחס לחברי קבוצות אלה כרוכשי זכאות בקרקע, כיזמי נדל"ן", מסביר זעירא מנכ"ל חברת באמונה, המנהלת עשרות עמותות וקבוצות רכישה ברחבי הארץ, "מדובר בראיה מעוותת שכן רוב רוכשי הדירות בעמותות רכישה הם זוגות צעירים שעבורם זו הדירה הראשונה וההצטרפות לעמותה נועדה מבחינתם להפחית את עלויות הרכישה. אין סיבה שההצעה לביטול המע"מ לא תחול גם על רוכשים אלה, המוכיחים שזו דירתם הראשונה ועונים על הקריטריונים שנקבעו בהצעה".

הצעת שר האוצר יאיר לפיד לביטול המע"מ לרוכשי דירה ראשונה מלווה במספר תנאים. אלו מחייבים כי הזכאים להטבה יהיו בני זוג המתגוררים בישראל; שירות צבאי של לפחות של אחד מבני הזוג ומחיר דירה שלא עולה על הממוצע המוגדר לכל אזור בארץ (עד 1.6 מיליון שקל).

קבוצות ועמותות רכישה הן התארגנות של מספר אנשים החוברים יחדיו לצורך הקמת פרויקט בניה משותף מתוך מטרה להוזיל את העלויות. בשנים האחרונות חל גידול של ממש בהיקף פעילותן של קבוצות ועמותות רכישה עד שבשנת 2011 סך הדירות שנקבנו באמצעות קבוצות רכישה עמד על 4,000. נתוני משרד האוצר שפורסמו לפני כשנה מגלים כי משקלם של הזוגות הצעירים (אלו שקונים דירה ראשונה) בקרב רוכשי דירות באמצעות קבוצות רכישה גבוה, ובשנת 2011 עמד על כ-60%. רק 15% מסך הרוכשים הם משקיעים והיתר, 25%, משפרי דיור.

"מנתוני משרד האוצר עולה כי הזוגות צעירים הם החלק הארי בקרב רוכשי הדירות באמצעות קבוצות ועמותות רכישה", מסביר זעירא, "סנקציות שנקט האוצר כבר ב-2010 נגד קבוצות הרכישה כמעט חיסל את היתרון שעמד לטובתן. באותה תקופה הפטור ממע"מ בוטל, מס הרכישה הועלה והבנקים קיבלו הוראה להגדיל את הקצאת ההון העצמי שלהם מ-35% ל-100% במתן אשראי לקבוצות לווים כאלה. למרות הסנקציות שהוחלו קבוצות הרכישה הצליחו להתקיים אך בעיקר באזורי פריפריה - מבאר שבע ונתיבות בדרום דרך קרית גת, קרית מלאכי, פרדס חנה-כרכור חריש וישובים בצפון. הפריסה של קבוצות הרכישה היא בכל הארץ ולכן הצעת ממשלה שבאופן גורף מתעלמת מציבור גדול כל כך של רוכשי דירות, שרובם זוגות צעירים היא בעייתית, לא חוקית ומפלה. בישיבה שתתקיים נעלה בין היתר את האפשרות של עתירה לבג"צ בגין אי חוקיות ההצעה".

יש לציין כי לגבי ההצעה לקביעת מחיר מטרה שאושרה בקבינט הדיור, טרם הוחלט אם תחול על קבוצות רכישה. לדברי זעירא, הדרת קבוצות הרכישה מהחלטה זו משמעה חיסולן בשוק הנדל"ן בישראל.