"אין מקצוע משעמם, יש מורה משעמם"

בסדנת שפת הגוף במכללת חמדת הדרום למדו הסטודנטים כי לשפת הגוף של המורים מול התלמידים ישנה משמעות ראשית ומכרעת.

ישי קרוב , ב' בניסן תשע"ד

הסדנא בחמדת הדרום
הסדנא בחמדת הדרום
יח"צ

200 סטודנטים מהמכללה האקדמית לחינוך "חמדת הדרום" בשדות נגב השתתפו אתמול (שלישי) בסדנת שפת גוף כאמצעי עזר לתקשורת בחינוך.

הערב אורגן על ידי סטודנטים המשתייכים לתכנית המצוינים רג"ב (ראש גדול בהוראה), של משרד החינוך כאשר אחד מהסטודנטים המשתתפים בתכנית הנחה את הערב.

בתחילת דבריו ציין חגי לובר שהעביר את הסדנא, "לאחר שלמדתי בישיבה ובמכון הוראה הרגשתי שאמנם רכשתי ידע תורני, אבל אני לא יודע כיצד לעמוד בביטחון מול קהל או כיתה ולהוריד את זה לשטח".

בדבריו הדגיש לובר כי לשפת הגוף של המורים מול התלמידים ישנה משמעות ראשית ומכרעת לצורה שבה התלמידים יתנהגו כלפי המורה. לובר: "אין מקצוע משעמם, אלא יש מורה משעמם. כמורים שיעמדו בעתיד לפני תלמידים ברור שמה שיקבע את מעמדכם היא צורת ההתנהלות שלכם מול התלמידים ולא המקצוע עצמו. יכול להיות מורה לגמרא שהתלמידים יהיו מרותקים ממנו ומורה אחר עם מקצוע שנחשב לכאורה לקליל אבל בגלל חוסר העניין של התלמידים יהיה רעש גדול בכיתה, ולכן לאפיק של שימוש נכון בשפת הגוף ישנה השפעה קריטית לצורה שבה התלמידים יקלטו ויקבלו אתכם".

במהלך דבריו הסביר לובר איזו שפת גוף תקרין שליטה ובטחון ואיזו תקרין חוסר ביטחון. "שפת גוף שמעידה על חוסר ביטחון תבוא לידי בטוי בעמידה לא יציבה ולא נכונה או כשהמורה נשען על חפץ דוגמת לוח הכיתה, השולחן או הכיסא כי הוא לא בטוח כיצד לנהוג עם הידיים". לעומת זאת, הדגיש לובר כי כאשר למורה חשוב להעביר את החומר הוא ישדר נמרצות ועירנות, והדבר יבוא לידי בטוי בעמידתו, "פעמים רבות המורה יעקוף את השולחן שלו וילמד, המשמעות התת הכרתית היא שהוא לא מעוניין שתהיה מחיצה בינו ובין התלמידים. התלמידים קולטים מהמורה תשדורת שמדובר בנושא חשוב ועקרוני, לא רק בשביל הציון במבחן אלא בגלל שהוא משדר כאיש הוראה ואדם בר סמכא חשיבות לנושא אז בוודאי שזה אמור להיות חשוב גם לנו".

בנוסף, דיבר לובר על חשיבות החיוך כחלק משפת הגוף של המורה בכיתה והדגיש כי החיוך מהווה כלי מרכזי מאוד ויש לו השלכות גדולות מאוד לצורה שבה התלמידים מקבלים תשדורת. "ישנם חיוכים שאינם מכבדים ומשדרים בעיקר קור וניכור, ולעומת זאת ישנו חיוך חם וזורם ויש לזה השלכות מאוד חשובות בין הקשר בין התלמיד למורה. צריך לזכור שמורה הוא מקצוע מורכב מאוד שמצריך שילוב גדול של תכונות- מצד אחד לשמש כדמות אב ואח גדול, לדעת כשצריך להיות כחבר ותמיד להיות תומך גם כאשר אנחנו נמצאים ביום טוב יותר או פחות". מנהל תכניות בנים במכללה הרב דר' יעקב קורצוויל: "אנו רואים חשיבות רבה בסדנה שמטרתה לשים את המורה במרכז ולא רק את המקצוע הנלמד, חשוב להביא את הסטודנטים למודעות גדולה יותר בכל הנוגע לאופן שבו הם עומדים בכיתה. אנחנו משקיעים משאבים רבים בסדנאות מסוג זה שבאות לשכלל את היכולות של פרחי ההוראה".

נשיא המכללה פרופ' אבי לוי, אמר כי "סטודנטים אמנם רוכשים ארגז כלים נרחב במהלך הלימודים לצורך הכשרתם כפרחי הוראה, אבל אינם לומדים כיצד להשתמש בשפת הגוף, ברטוריקה, ואיך לנהל דיון ולענות לשאלות. לפיכך, דווקא בעידן של אמצעי עזר אלקטרוניים בדמות לוחות חכמים, מקרנים, ושימוש במחשבים צריך לזכור שעדיין המורה הוא המקור העיקרי להטמעת המוטיבציה וידע בקרב התלמיד. לפיכך, מטרת הסדנה הייתה לשים את הדגש על העצמת המורה, התרכזה בשפת הגוף, ובדרכים ליצירת קשר סמכותי, הוגן ומכבד עם התלמידים".