נשיא מכללת שאנן, פרופ' יחיאל פריש: "הכנתו של תלמיד בעל צרכים מיוחדים מחייבת ודורשת עבודה מיוחדת הלוקחת בחשבון את יכולותיו ורצונותיו לצד הקשיים עימם הוא מתמודד"

הבוקר (ראשון) התקיים במכללת "שאנן" הדתית האקדמית לחינוך בחיפה

כנס "תורת חיים -שילוב בוגר החינוך המיוחד בקהילה" התקיים הבוקר (א') במכללה האקדמית הדתית "שאנן" בקרית שמואל שבחיפה.

חלקו המרכזי של הכנס עסק בלימוד משותף של קטעי מקורות מהספרות, מהשירה וממקורות היהדות בנושא ההתמודדות עם קושי בילדות וההתבוננות על הקושי כאדם מבוגר, כשאת הלימוד הוביל ראש מנהל החינוך הדתי, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ.

במהלך הלימוד הדגיש נשיא מכללת שאנן, פרופ' יחיאל פריש כי "הכנתו של כל נער לקראת טקס בר המצווה דורשת השקעה ותשומת לב רבה לאור העובדה שנערים רבים חוששים לעמוד מול קהל ולקרוא בציבור. תפקיד המורה הינו ללוות תהליך זה בשיתוף עם המשפחה, וודאי שהכנתו של תלמיד בעל צרכים מיוחדים מחייבת ודורשת עבודה מיוחדת הלוקחת בחשבון את יכולותיו ורצונותיו לצד הקשיים עימם הוא מתמודד".

במהלך הכנס הוצגו תוצרי עבודתם של תלמידי החינוך המיוחד מבית-ספר "אבן גבירול" שכללו כריכייה לספרי קודש "התיקון הכללי", תצוגה של לימוד גמרא דרך שירה ותיפוף בדרבוקות ועל הכנה לחיי המשפחה היהודית באמצעות חוברת שפותחה בעזרת צוות החינוך המיוחד בבית הספר.

את הכנס פתחו בנות בית ספר "אבן גבירול" בחיפה בקטעי מחול מרגשים; המדובר בתיכון שש שנתי לחינוך מיוחד בניהולה של יפעת שחר שמפעיל תכניות אישיות לקידום התלמידים לצד תכניות הכנה לעבודה, התנסות והתנדבות בקהילה, כשחלק מתלמידי בית הספר ניגשים ועוברים בהצלחה את מבחני הבגרות.

מרכזת הפיקוח על החינוך המיוחד במחוז חיפה ומפקחת על החמ"ד, ורדה לבנה, ברכה את הנוכחים ואמרה "אנחנו כאן היום כדי להאיר את הצבע המיוחד של מורי החינוך המיוחד בחמ"ד, לחשוף את הצבע המיוחד של כל מורה וכל תלמיד ולהבין כי כל אחד זקוק למישהו כדי שיחשוף את הייחודי שבו ואת הצבע המיוחד שלו".

ראש החוג לחינוך מיוחד במכללת "שאנן", ד"ר זהבה ביגמן ציינה כי "אנחנו, המורים בחינוך מיוחד בהווה ובעתיד חשים שליחות בקידום התלמידים שלנו בהיבטים הקוגניטיביים, והחברתיים-רגשיים; אנחנו רואים את חובותינו לספק להם את הכלים להם הם זקוקים, לחיות כבוגרים עם איכות חיים, להשתלב בקהילה הרחבה בדרך המתאימה להם".

מתאמת הפיקוח על החינוך המיוחד במחוז צפון, צילה אדלשטיין סיפרה כי "מחוזות צפון וחיפה, המנהל לחינוך דתי והמכללה חברו ביחד ליום הזה. רצינו לשתף אתכם בהתלבטויות, בחשיבה, במורכבות הרבה כיצד ואיך ובמה נצייד את בוגרינו בכלים הנכונים לשילובם בקהילה. עד היכן נמשכת אם בכלל האחריות שלנו? מה זה אומר 'בית חינוך כמשפחה' ביחס לבוגרים שלנו? מה עוד ניתן לעשות? והאם עשינו די?".

חוה לוין שיתפה בהרצאה מרגשת אודות בנה יהונתן בעל תסמונת אספרגר והמסע המשותף שאותו הם עוברים יום אחר יום מרגע היוולדו. כיום מתגורר יהונתן בהוסטל באחת הערים הגדולות, ותודות לתמיכה של בני המשפחה והגורמים המלווים והטיפוליים נהנה מחיים בוגרים ועצמאיים. ד"ר שרגא פישרמן מרצה במכללת "שאנן" עימת את קהל המשתתפים עם דילמות הקשורות לאנשים עם מוגבלויות בעולם ההלכה וקיום המצוות כשהדיון מעורר חשיבה ושאלות רבות.

הכנס אורגן בשותפות של ראש החוג לחינוך מיוחד במכללת "שאנן" ד"ר זהבה ביגמן, מתאמת הפיקוח על החינוך המיוחד במחוז צפון, צילה אדלשטיין, ומרכזת הפיקוח על החינוך המיוחד במחוז חיפה ומפקחת על החמ"ד, ורדה לבנה.

את הכנס חתם מופע של תיאטרון "פלייבק" שהמחיז את סיפוריהם וחוויותיהם של המורים והסטודנטים המלמדים ומלווים תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. המופע זימן אפשרות של התבוננות אחרת עם חינוך ועם עומק מחשבה על ההתמודדות היומיומית של המורה המלמד בחינוך המיוחד ושל התלמיד בעל הצרכים המיוחדים.

המורים יצאו לדרכם בתום הכנס עם ספר שהוגש להם כשי ממינהל החינוך הדתי וממכללת "שאנן".