הכרזת המדינה
הכרזת המדינהארכיון המדינה

ארכיון המדינה ו'סינמטק ירושלים - ארכיון ישראלי לסרטים' משיקים ערוץ Youtube ייעודי שמוקדש לאוסף יומני החדשות של נתן אקסלרוד.

הארכיון כולל את אוצרות המורשת האודיו-ויזואלית של מדינת ישראל וארץ ישראל, מימי המנדט הבריטי ועד שנת העשור למדינה.

אוסף יומני-החדשות שצילם חלוץ הקולנוע הישראלי נתן אקסלרוד - יומני "מולדת" ויומני "כרמל" - בין השנים 1927-1955 הוא מאוספי הקולנוע התיעודי החשובים בעולם.

450 היומנים, הכוללים אלפי דיווחים מרתקים מחיי הארץ, נחשבו למהדורת החדשות של אותם הימים והוקרנו בבתי הקולנוע.

עם הסרטונים השמורים באוסף ומועלים לאינטרנט נמנים הרגעים המכוננים בתולדות הקמת המדינה - ההצבעה באו"ם על סיום המנדט (1947), טקס הכרזת העצמאות (1948), הבחירות לכנסת הראשונה (1949), התקפת הליגיון הערבי על ירושלים (1954) - לצד תיעוד מרתק של חיי החברה, התרבות, הספורט והפנאי מאותם ימים - נשף ריקודים בקזינו סן רמו (1937), משתעשעים בשלג בירושלים (1950), תחרות אכילה (1953), תצוגת אופנה בחיפה (1955), משחק הכדורגל ההיסטורי עם ברה"מ (1956) ופרפראות רבות נוספות.

ביום הולדתו ה-109 של חלוץ הסרט העברי יכול הציבור כולו ליהנות מפסיפס קולנוע שנרכש על-ידי מדינת ישראל והופקד בידי הארכיון הישראלי לסרטים האחראי על ניהולו, שימורו והנגשתו. ביוזמתו של מנהל תכנית מורשת במשרד ראש הממשלה, ראובן פינסקי, הוחלט להשיק את הערוץ הייעודי, שמציע ניווט קל, נוח ומהיר במנהרת הזמן של ההיסטוריה המקומית.

בערב ההשקה, שייערך היום (שני) - יום הולדתו ה-109 של חלוץ הסרט העברי - ישאו דברים יעקב לזוביק, גנז המדינה, משה אקסלרוד, נציג המשפחה ונועה רגב, מנכ"לית סינמטק ירושלים.

יעקב גרוס, חוקר תולדות הסרט העברית, יציג באירוע מבחר יומנים לצד סיפורים ואנקדוטות על גלגוליו של האוסף ויוצרו. רוני גינוסר ("כוכב נולד") תשיר משירי האוסף והתקופה. אורחות הכבוד: חנה מרון, כלת פרס ישראל לתיאטרון, מי שהתגלתה בסרטון מסוף שנות ה-30 בשירת "שרוכי נעליים" וליה ון-ליר, נשיאת הסינמטק וכלת פרס ישראל למפעל חיים.
הכניסה חופשית.