צפע
צפעצילום: פלאש 90

בעקבות אירועי הכשת הנחשים של הימים האחרונים מסביר ד"ר בועז שחם, מומחה לזוחלים מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית' על תקופה זו בה מזג האוויר מעיר זוחלים מתנומת החורף שלהם והם הופכים מסוכנים יותר מאשר בשאר עונות השנה.

באשר למסוכנות של הנחשים הארצישראליים אומר ד"ר שחם כי כרבע מ-92 המינים של נחשי ישראל ארסיים, אם כי לא כל הארסיים מהווים סכנה של ממש לחיי אדם. הדאגה מנחשים, עקרבים וזוחלים מסוכנים אחרים ממוקדת באנשי חקלאות ותושבי אזורים כפריים יותר מאשר תושבי מרכז הארץ.

הנחש הארסי העיקרי המוכר בארץ ישראל הוא הצפע המצוי ואותו ניתן לפגוש באזור הערבה, הבקעה ושיפולי השומרון. באזור הגלבוע ניתן לפגוש גם את האפעה. באשר לבקעת הירדן מציין ד"ר שחם כי מדובר באזור מרתק מהבחינה הזואולוגית והגיאולוגית בהיותו מפגש של כמה סוגי קרקע ומתוך כך גם מפגש של כמה סוגי צומח וחי ובאזור זה "צריך להיזהר שבעתיים".

שחם נשאל אודות הסכנה המיוחדת שבנכישת (לא הכשת, אלא נכישת, כך יש לומר, מתקן אותנו ד"ר שחם) נחש 'שרף עין גדי', הנחש המכונה גם 'צפעון שחור' ועד היום טרם נמצא לו נסיוב שיוכל להוות תרופה. שחם מציין כי כנחש מסוג תת קרקעי ראשו וזנבו דומים והדבר מבלבל לא פעם את בני האדם הנפגשים בו. "יש לו מנגנון ייחודי של שיני ארס ארוכות מאוד שמקופלות בפה כשהוא סגור. הוא נוכש הצידה, תלוי לפי האיום. אם מנסים לאחוז בו ביד ללא כפפות וללא מלקחיים הוא שולף את אחת השיניים ונוכש מהצד את האצבע שמחזיקה בו. בדרך כלל אנחנו מחזיקים נחשים בצוואר אבל הנחש הזה נוכש הצידה", מסביר ד"ר שחם המציין כי באחרונה הוחל בניסיון לפתח נסיוב שיוכל לרפא הכשות נחשים מסוג זה.

באשר למהירות השפעת ארס הנחש מציין שחם כי הדברים משתנים מאדם לאדם, הן בשל גודל, משקל, רגישויות ומצב בריאותי והן בשל תגובתו הגופנית להכשה. שחם מדגיש כי על כל הכשה יש לדאוג לפינוי מיידי של המוכש ולנסות לצלם את הנחש על מנת לאפשר לצוות הרפואי לדעת באיזה סוג נחש מדובר. בעבר ההמלצה הייתה לנסות ולהביא את הנחש חי או מת לבית החולים, אך לדבריו המרדף אחר הנחש מסכן את הסובבים מעבר לצורך להביא את האדם שהוכש במינימום תנועות חדות המגבירות את קצב פעימות הלב ולחץ הדם.

שחם מציין כי המצב האידיאלי להעברת מוכש לבית החולים הוא כאשר הוא שוכב על אלונקה, ואם אין ברירה יש להעבירו בהליכה איטית אל הרכב ומשם לבית החולים, העיקר שלא לרוץ ולהאיץ את קצב זרימת הדם. "הכי חשוב זה להרגיע את המוכש ושגם הסובבים אותו יהיו רגועים".

ואיך לנהוג כשרואים נחש מולכם? ד"ר שחם ממליץ לקפוא במקום ולא לתת לנחש תחושה שמאיימים עליו. הוא מציין שהנחש מודע לכך שלא יוכל לבלוע אדם, גם לא ילד קטן, והוא חש מאוים. "אם תקפא במקום ותמתין תראה שברירת המחדל שלו היא להימלט. אם אנחנו לא חוסמים להם את הדרך הם יימלטו. ההכשה היא רק התגוננות".

בין המלצותיו אומר ד"ר שחם כי רצוי שלא להיכנס למקומות בהם יש צמחיה סבוכה בה לא ברור מה קורה בפנים וללא נעליים סגורות ובלילה לא להסתובב בשטח חשוד ללא פנס. "למי שיש גינה או מחסן שלא יהיו בו ערימות של גזם או בלאגן בתוך המחסן. בלאגן שכזה מביא חולדות ועכברים שאהובים מאוד על נחשים. מעבר לכך שבלאגן מונע מאיתנו לראות אם יש נחש מסתתר".