משרד האוצר
משרד האוצרפלאש 90

משרד האוצר חתם הערב (רביעי) עם ההסתדרות וועד עובדי תעש, על הסכמים מסדירים את השינוי הארגוני בתעש ואת פרישתם המיידית של 1,170 עובדים מתוך 3,400 עובדים, ופרישה של 950 עובדים נוספים ב-16 השנים הבאות.

על פי המתווה שסוכם תוקם חברה חדשה בשם "תעש מערכות", אליה תועבר כל הפעילות העסקית של תעש. חברה זו תימכר לבסוף לגורמים פרטיים. כמו כן, במסגרת ההסכם עם תעש נקבע כי החברה תעבור לרמת בקע בנגב, כאשר פינוי קרקעותיה ברמת השרון יאפשר בעתיד לשווק עשרות אלפי יחידות דיור.

ההסכם שהובל על ידי אגף תקציבים, רשות החברות ואגף השכר במשרד האוצר יאפשר לייעל את פעילות החברה, להקטין עלויות שוטפות ולאפשר לגורמי המדינה והחברה להתחיל בתהליכים הדרושים לקראת הסדרת מבנה ההון, ולבנות בסיס כלכלי איתן לקראת הפרטתה במהלך השנה הקרובה.

העובדים המועסקים בחברה יזכו לתוספות שכר הכוללות את שני הסכמי השכר האחרון שנחתמו במשק (5% ב-2009 ו-7.25% ב-2011) שלא שולמו לעובדים בעקבות מצבה הפיננסי הקשה של החברה. בנוסף, נחתם הסכם שכר עם העובדים הנותרים בחברה לשנים הבאות הכולל העלאת שכר של 6% בפריסה לשלוש שנים (2% בכל שנה).

הפרטת תעש תביא להבראת החברה לאחר למעלה מעשור בו היא מצויה בגירעונות תזרימיים המשפיעים על פעילותה. מצבה הפיננסי הקשה של תעש בא לידי ביטוי בגירעון בהון של למעלה מ-2 מיליארד שקלים ובהפסד שנתי ממוצע של 250 מיליון ש"ח.

במהלך זה מאפשרת המדינה לחברה להתמקד בפעילויות הליבה העסקיות ולהתנתק ממחויבויות העבר, חלקן נוצרו עוד בתקופה בה תעש היוותה יחידת סמך במשרד הביטחון, כדי למצות את הפוטנציאל העסקי הטמון בפעילותה ולצמצם את אי הוודאות בהפרטה.

הממונה על התקציבים, אמיר לוי, אמר כי "ההסכמים שנחתמו היום יאפשרו לתעש לצאת לדרך חדשה ולממש את הפוטנציאל הגלום בה להפוך לחברה ביטחונית מובילה בדומה לאלביט, רפא"ל והתעשייה האווירית. מעבר תעש לנגב יפנה שטח גדול בלב אזורי הביקוש במרכז הארץ עליו תוכל לשווק המדינה עשרות אלפי יחידות דיור. ההחלטות אותן קיבלנו אינן פשוטות אך הכרחיות למען הפסקת תלות החברה בכספי משלם המיסים".

מנהל רשות החברות, אורי יוגב, אמר  "חתימת ההסכמים היום מבשרת את סיום משבר תעש הנמשך כבר כעשור ואת כניסתה של תעש לעידן חדש של רווחיות וצמיחה תוך מעבר דרומה ושחרור קרקעות חשובות באזורי הביקוש. בעקבות החתימה, תחל רשות החברות בהליך המכירה שיסתיים במהלך שנה הבאה".