המוצב ההרוס
המוצב ההרוסדו"צ

שישה ראשי שב"כ לשעבר, שהתראיינו לעיתון "ידיעות אחרונות", מבהירים כי יש להחמיר ולהקשיח את הטיפול בתופעות שזכו לכינוי "תג מחיר".

עמי איילון, מי שכיהן כראש השב"כ בשנים 2000-1996, אמר בראיון כי "קודם כל, צריך להגדיר את מה שקורה בשטחים כטרור יהודי. כל ההגדרות האחרות שמגיעות מראש הממשלה, מהשרים או מהנשיא – 'פשע שנאה', 'עשבים שוטים' וכן הלאה – הן קשקוש חסר ערך. מכבסת מילים. ועד שלא יעשו את זה, גם לא יפתרו את הבעיה. השב"כ יודע מה צריך לעשות, אבל הוא יכול לעשות את מה שצריך רק אחרי שמעמידים דברים על דיוקם".

אברהם שלום – ראש השב"כ בשנים 1986-1980, שבתקופת כהונתו נחשפה המחתרת היהודית, מסכים גם הוא להגדרה, "מה שקרה ביצהר זה אכן טרור יהודי, זה טרור, מפני שזה לא נעשה בשביל בצע כסף, או במסגרת סכסוך שכנים. זה טרור שמשרת רעיון פוליטי באופן אלים ומסוכן, והשב"כ צריך לטפל בו כמו שהוא מטפל בכל תופעה שחותרת תחת ביטחון המדינה".

כרמי גילון, ראש השב"כ בשנים 1996-1995, טען בראיון, כי "אין תוצאות כי הממשלה לא אומרת לראש השב"כ יורם כהן להביא תוצאות, למרות הנזק העצום שזה גורם לנו. מטפלים במתפרעים האלו בכפפות של משי, ולכן הם לא מדברים בחקירה – אבל יש שיטות חקירה, וגם הגרועים שבאנשי החמאס מדברים בסוף".

גם אבי דיכטר, ראש השב"כ בשנים 2005-2000, "צריך להבחין בין המקרים: לא כל מפר סדר ומנקב צמיגים הוא טרוריסט יהודי, אבל התנפלות של עשרות צעירים ותקיפת עמדה של צה"ל היא בהחלט טרור. זה טרור יהודי שמתחיל במסיתים, עובר דרך המתכננים והמדרבנים ונגמר במבצעים".

יובל דיסקין, מי שכיהן כראש השב"כ בשנים 2011-2005, ציין כי "מעבר לפעולות האכיפה הנדרשות, הטיפול היעיל ביותר הוא הוקעה מוחלטת של התופעה, ובעיקר של האנשים המעורבים בה – המוכרים היטב לאנשי ההתנחלויות, ולא רק לשב"כ, לצבא ולמשטרה. האנשים שמעורבים בפעולות כאלו נגד פלסטינים ואזרחי ישראל הערבים או נגד צה"ל עלולים להפעיל בעתיד נשק חם כנגד חיילים ונגד מנהיגים".

יעקב פרי, שר המדע כיום, אשר כיהן בתפקיד ראש השב"כ בשנים 1994-1988, ציין כי זרועות החוק כבר פועלות, "הממשלה אמרה את דברה בצורה ברורה – כל פגיעה בצה"ל יכולה להיחשב כטרור, כפי שכל פעולת תג מחיר וכל פעולה אלימה שחותרת תחת יסודות המדינה יכולה להיחשב כטרור".

פרי הוסיף, כי "אין כאן שום מכבסת מילים – משטרת ישראל כבר מטפלת באירועים האלו, ואם היא תצטרך את עזרת השב"כ, אני מניח שהיא גם תקבל אותה. הרי לא מדובר כאן באיזה פשע מאוד מורכב, ולא צריך להפעיל כוחות מתוחכמים כדי לתפוס כמה עשרות מתפרעים שכולם יודעים מי הם. נעשה כאן דבר חמור, אבל צריך לראות את הדברים בפרופורציה: הם הרבה יותר פשוטים ממה שמנסים להציג. יהיו תוצאות, שמעתי שכבר החלו המעצרים".