חוסר מודעות כלכלית, כניעה לפיתויים צרכניים, נפילות עסקיות, הלוואות גדולות מגורמים וגופים שונים ללא כל יכולת להחזיר – כל אלו, ועוד שלל סיבות נוספות מביאים לכך שאלפי משפחות, עצמאיים ומשקי בית, שוקעים בחובות כבדים.

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משקי הבית חייבים 105 מיליארד שקל שאינם נובעים מלקיחת משכנתא אלא מהלוואות מגוונות שכל כך הרבה נופלים בהן.

זה יכול להתחיל מהלוואה קניית רכב, דרך הלוואה לאירוע משפחתי ועד להלוואה לסגירת המינוס, וכמובן עוד אחת לסגירה חוזרת, וחוזר חלילה.

בכדי לסייע לאלו להיחלץ מהתסבוכת הוציא ארגון פעמונים חוברת שתלווה אותם צעד אחר צעד בדרך להסדרת החובות וחזרה לחיים עצמאיים ומאוזנים.

החוברת, "חיים ללא חובות" היא מדריך לחייב, המלווה אותו בכל תהליך הסדרת החובות מההתחלה ועד הסוף. תחילה, שלב ההבנה מהו חוב ואיך יודעים למפות ולהבין את סוגי החובות, משם - בניית סדרי עדיפויות וההבנה במה חייבים לטפל בדחיפות ומה להשאיר להמשך הדרך. הצעד הבא יהיה איתור הכספים העומדים לרשות החייב והבנת כושר ההחזר החודשי שלו ועד תכנון מדוקדק של הסדרת החובות כולל שיקום אמון הנושה בחייב.

התזמון לקראת חג החירות לא היה במקרה, "להיות שקוע בחובות זה כמו להיות בכלא", אומר אוריאל לדרברג מנכ"ל ארגון פעמונים, "אנחנו רוצים לשחרר את החייב מעבדות לחירות. זאת נשמעת מליצה אבל לרבים מתוכנו זה מציאות חיים". מהניסיון הרב של ארגון פעמונים בתחום ליווי משפחות בהתנהלות כלכלית נכונה המסר ברור: "אפשר לחיות ללא חובות. כמובן, חובות – צריך לשלם, אך אפשר לטפל בהם, להסדיר אותם, ולצאת לדרך חדשה" אומר לדרברג.

לחוברת המלאה שהודפסה בעשרות אלפי עותקים קיימת גם גרסה מקוונת המציעה את המדריך לכל המעוניין וכלל הציבור יכול להיעזר בה ללא עלות.