ללמוד להיות מצה
ללמוד להיות מצהפלאש 90

אם חשבתם שההכנות לפסח הן עסק יקר, חכו עד שתגיעו לחול המועד. חכמים שיבחו אמנם את העצלנים ברגל, אך אם תוציאו את אפכם מהבית בימי חול המועד תגלו שעם ישראל ממש אינו כזה.

המוני ישראלים גודשים את הדרכים, אתרי הבילוי, השמורות והפארקים ומוציאים את מיטב כספם על בילויי חול המועד. השנה, באופן יחסי, המצב אינו קשה כל כך, מאחר שחול המועד קצר. אך למרות זאת, לממן שני ימי בילוי מלאים ועוד חצי יום בילוי למשפחה עם כמה ילדים זה עסק מכאיב מאוד לארנק. כדי לעשות את הייאוש יותר נוח, אספנו כמה עצות שיעזרו לכם לעבור את חול המועד בשלום.

ראשית, שימו לב למקומות שבהם הכניסה חופשית. אם הילדים שלכם קטנים יחסית ופיקניק בחורשה עם גן משחקים גדול בצדה עשוי לספק את צורכיהם, סורו לאחת החורשות של קק"ל. חבל על הכספים שתוציאו במקומות אחרים. בנק הפועלים פותח כמדי שנה עשרות אתרים לרווחת הקהל. המגוון גדול והפריסה די רחבה, כך שלא כדאי לפסול את האפשרות הזו לפני בדיקה מעמיקה. נכון שהצפיפות באתרים הללו גדולה, אבל תרשו לי לגלות לכם סוד קטן: בחול המועד הצפיפות גדולה מאוד גם באתרים שבתשלום, ולא בטוח שתחושו בהבדל. בנוסף לאלו ישנם אתרים שונים שהכניסה אליהם היא חינם תמיד. הקישו בגוגל "כניסה חופשית" ותקבלו שורה ארוכה של אתרים, חלקם נחמדים מאוד.

גם אם מיציתם את המקומות בכניסה חופשית עדיין לא חייבים לפשוט את הרגל. פטנט נחמד אחד, במיוחד לאוהבי הטבע והטיולים המשפחתיים, הוא כרטיס המנוי של רשות הטבע והגנים, 'מטמון'. תמורת סכום לא גדול במיוחד תוכלו לרכוש מנוי משפחתי ולהיכנס באופן חופשי לכל הגנים והשמורות ברחבי מדינת ישראל במשך שנה שלמה. לפני שאתם רוכשים את המנוי באתר הרשות, בידקו אפשרות לרכוש אותו במחיר מוזל באתרי הקופונים השונים, לפעמים יש מציאות.

חול המועד הוא גם הזמן הקלאסי לנצל את כל מועדוני הצרכנות שאתם חברים בהם. אם אתם מורים, עובדי מדינה, אנשי זרועות הביטחון, עובדים מאוגדים בוועד גדול ואפילו משרתי מילואים פעילים, אתם באופן אוטומטי חלק ממועדון כזה. כל המועדונים הללו מציעים לחבריהם שפע של אטרקציות, חלקן חביבות מאוד, במחירים מוזלים. הניצול כרוך בדרך כלל בהיערכות מראש (רכישת כרטיסי כניסה באינטרנט וכרטוס בעמדות כרטוס הפזורות ברחבי הארץ), אולם פער המחירים עשוי להיות עשרות אחוזים. למשפחה גדולה מדובר בעשרות שקלים ולפעמים יותר מכך.

המכנה המשותף של כל העצות הוא תכנון מראש. מחשבה מוקדמת על מה רוצים לעשות עשויה להוזיל משמעותית את יום הבילוי ולהקל את העול הכלכלי במידה ניכרת.

האפיקומן כמוצר כלכלי

מעשייה יהודית ישנה מספרת על בן שגנב את האפיקומן מאביו. כאשר החזיק הבן את האפיקומן בידו הוא הצליח לסחוט מהאב מתנה גדולה במיוחד. לאחר שהבן השיב את האפיקומן לידי אביו, דרש האב מהבן לוותר על המתנה תמורת פיסה ממצת האפיקומן, שהרי כעת האפיקומן בידיו. או אז הוציא הבן מכיסו פיסת מצה והשיב לאביו, "גם על זה חשבתי, ולכן לקחתי לעצמי פיסה מהאפיקומן לקיים בה את המצווה". כדרכן של מעשיות יהודיות, גם זו מסופרת על רבים וטובים. פעם על הרשל'ה, פעם על רב ידוע זה ופעם על רבי אחר. אבל דווקא מנקודת מבט כלכלית המעשייה מעניינת במיוחד.

על פי הסיפור (ההלכה, יש לציין, שונה, ומאפשרת לאכול כל מצה כאפיקומן, לאו דווקא את המצה שנחצתה ב'יחץ' והוצפנה על ידי עורך הסדר), מתפקד האפיקומן כמוצר בעל מאפיינים ייחודיים. ראשית, מדובר במוצר שהביקוש אליו קשיח. במוצר רגיל מקובל להניח כי ככל שמחירו עולה, כך הביקוש אליו יורד. לדוגמה: אם מחירן של העגבניות מזנק פי שלושה, הקונה הסביר יקנה פחות עגבניות מהרגיל. אך לא כל מוצר מגיב לעלייה במחיר באותה הדרך. הביקוש לטיסות לחו"ל, למשל, מאוד רגיש למחיר. לעומת זאת, הביקוש ללחם אחיד רגיש הרבה פחות לתנודות כאלה. האפיקומן, על פי הסיפור, הוא מוצר עם ביקוש קשיח לחלוטין. אין לאב ברירה אלא לשלם כל מחיר שידרוש הבן בעבורו, העיקר לקבל את האפיקומן בחזרה.

המאפיין השני של האפיקומן הוא המונופול. לאחר הגניבה הבן מחזיק בידו את האפיקומן לבדו. אין לו מתחרים על אספקת אפיקומן למשתתפים בסדר. כבעל מונופול הוא יכול להפקיע מחירים באין מפריע. ללקוחות שלו אין כאמור אפילו אפשרות לבצע חרם צרכנים ולצרוך פחות. עם זאת, גם ההיצע קשיח. במוצר רגיל, כאשר המחיר עולה, היצרנים נוטים לייצר יותר. לכן, ככל שהמחיר של מוצר עולה גם ההיצע שלו בשוק עולה. אולם במעשייה שלנו אין לבן אופציה לייצר עוד אפיקומנים במטרה לקבל עליהם מחיר טוב. מדובר במוצר ייחודי, עותק אחד בלבד. מעבר לכך, גם אם היה אפשר לייצר עוד אפיקומנים לא היה לכך ערך. הביקוש הקשיח מוגבל לאפיקומן אחד בלבד, לאחר מכן מדובר במוצר חסר כל ביקוש (כמעט, מעבר לביקוש הבסיסי לכל מצה במהלך חג הפסח).

בשלב השני של הסיפור מנסה האב להפנות את אותם יתרונות בדיוק, ובעיקר את היתרון המונופוליסטי, בחזרה כלפי הבן. האב לא מנסה לקבל מהבן תשלום של ממש תמורת האפיקומן, אך הוא בהחלט מנסה לצמצם ולמזער את הנזקים שנגרמו לו בשלב המשא ומתן הראשון. אבל אז הוא מגלה שהבן החכם שבר את המונופול. כעת יש שני ספקי אפיקומן ואפקט המונופול כבר איננו קיים.