אדריכל אוסלו: נתניהו "אוסלואיסט"

רון פונדק, אחד מאדריכלי הסכם אוסלו הלך הבוקר (שישי) לעולמו לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

בן 59 היה במותו. טרם נמסר מועד הלווייתו.

שרת המשפטים ציפי לבני (התנועה) ספדה לפונדק וכינתה אותו "גיבור השלום". ''יש גיבורי מלחמה, רון היה גיבור השלום. איש ציוני שהאמין בשלום וחתר אליו ועד יומו האחרון, ביקש לתרום ולרתום כדי להשיג שלום, מבלי להירתע מהקיצונים, מהציניקנים ומהמיואשים", דברי לבני.

מנכ"ל יוזמת ז'נבה, גדי בלטיאנסקי, סיפר כי פונדק היה מראשי היוזמה וממפקדי מחנה השלום, כלשונו, "רון האמין, דיבר ועשה למען ארצו ולמען עמו ותרומתו תישאר איתנו ותדריך אותנו עוד שנים ארוכות".

בכנס ירושלים האחרון קרא פונדק לעקור את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון וטען כי מדובר באינטרס ישראלי בלבד. "עם כל ההערכה והאהבה שיש לי לכל חלק בארץ ישראל, ובעיני שילה ובית אל חשובות יותר מתל אביב ורמת אביב. בשאלה בין מדינה ליהודים לבין ארץ ישראל, צריך לדעת לעשות פשרות כואבות כדי לקיים את מדינת העם היהודי".

בויקיפדיה נכתב עליו כי היה מעורב בראשית שנות התשעים ביצירתו של ערוץ השיחות החשאי עם אש"ף באוסלו, בידיעתו של שר החוץ דאז, שמעון פרס. בשלב שני, היה פונדק חבר בצוות הישראלי המצומצם שנשא ונתן עם אש"ף על ניסוח הסכם הצהרת העקרונות אשר נחתם בוושינגטון ב-13 בספטמבר 1993.

למרות ביקורת חריפה שנמתחה על הסכם אוסלו ויישומו בקרב חוגים נרחבים בחברה הישראלית, סבר פונדק כי הסכם אוסלו הוא הסכם היסטורי אשר הניח את היסודות להמשך המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים וקבע את העקרונות המרכזיים להסכם שלום עתידי.

ב-2004 שלח פונדק מכתב למרואן ברגותי שנידון לחמישה מאסרי עולם על מעורבתו ברצח יהודים, בו טען כי מאסרו של ברגותי אותו כינה "שותף אמיתי לשלום" הוא "טעות איומה ומרה".‏