השר אורי אורבך
השר אורי אורבךצילום: פלאש 90

השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך (הבית היהודי), מזכיר הבוקר (ראשון) לשר האוצר, יאיר לפיד, כי אוכלוסיית הקשישים כולה זקוקה לסיוע.

"אני מברך את שר האוצר על תוספת מיליארד ש"ח לניצולי השואה באופן מיידי. זה תואם את המתווה למען הקשישים שהצגנו לא מכבר", מציין אורבך בדף הפייסבוק שלו.

אולם, אורבך מזכיר, כי "רוב הקשישים העניים אינם ניצולי שואה אלא עניים מעוטי-הכנסה".

לדבריו, "פטור מארנונה, חשמל, מים ותרופות, והעלאת קצבאות הזקנה הוא המהלך בו האוצר והממשלה חייבים ללכת איתנו לקראת הוותיקים".

"בינתיים זו התחלה טובה, אבל הדרך עוד ארוכה וצודקת. נמשיך ללחוץ", מצהיר השר.

שר האוצר יאיר לפיד, ושר הרווחה מאיר כהן, צפויים להציג לממשלה בישיבתה הבאה את "התכנית הלאומית לסיוע לניצולי השואה".

התוכנית תכלול תוספת של מיליארד שקלים לטובתם של כ-200 אלף ניצולי שואה החיים בישראל.

"יש למדינת ישראל חוב היסטורי לניצולי השואה", אמר לפיד, "השליחות שלנו היא להקל עליהם בשנים האחרונות לחייהם". שר הרווחה מאיר כהן (יש עתיד) בירך גם הוא על התיקון שיובא לאישור הממשלה: "זהו התיקון החשוב והמשמעותי ביותר שעשתה מדינת ישראל עבור ניצולי השואה".

בין היתר כולל התיקון לחוק העלאת הקצבה המינימלית החודשית לניצולי השואה ל-2,200 שקלים. כמו כן קובע התיקון כי ניצולי השואה לא יידרשו לשלם עבור התרופות שהם צורכים. עוד הוחלט על השוואת תנאיהם של יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שעלו ארצה אחרי 1953 ושקופחו עד כה.

התיקון לחוק כולל גם מענק שנתי של 3,600 שקלים לניצולי שואה שעלו אחרי 1953 ואינם יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות, וזאת במקום החזר של 4,000 שקלים שהיו זכאים לו פעם בשנתיים עד כה. מדובר על כ-80 אלף ניצולים שיקבלו 3,600 שקלים בהעברה ישירה לחשבונם מדי שנה, ללא צורך בהצגת מסמכים וקבלות.