Village Shalom assisted living residence afte
Village Shalom assisted living residence afteReuters

הרב אברהם קריגר, העומד בראש מכון 'שם עולם' לחקר השואה והאנטישמיות, מתייחס בראיון לערוץ 7 לפיגוע האנטישמי הלילה בקנזס וקובע כי הבלגה ישראלית ל"אנטישמיות רכה" ולגיטימציה שמעניקים גורמים ישראלים לנרטיב האנטי ישראלי מכשירה את הקרקע לאירועים אנטישמיים חמורים כדוגמת הפיגוע האחרון.

לדבריו האנטישמיות היא תופעה הולכת וגוברת ובחלק מהמקרים מדינת ישראל בשתיקתה ובהבלגתה מאפשרת את קיומם של האירועים הללו. "יש אטימות בסיסית במדינאות הישראלית בהבנת היקף האנטישמיות", אומר הרב קריגר המציין כי האירועים אינם מתחילים ומסתיימים בהכרח במתקפות ישירות על יהודים אלא פעמים רבות מתחילים הדברים ב"הכחשה רכה ועדינה של השואה" ואירועים בהם "היהודים הופכים למרמס".

לדברי הרב קריגר מדינת ישראל אינה יכולה להישאר אדישה לנוכח אימוץ אירופי ואמריקאי של נרטיב אנטי ישראלי ולתאר אותו כביקור על מדיניותה מבלי להפנים שמדובר באנטישמיות חדשה, או אף כלשונו "אנטישמיות אולטרה חדשה". לטעמו האנטישמיות החדשה אינה שונה במהותה מהאנטישמיות הקלאסית.

דבריו של הרב קריגר מחריפים כאשר הוא קובע שפרשנות מבליגה ומכילה זו של מתקפות אנטישמיות הופכות לחלק מתפיסתם של גורמים ישראליים וכשאלה פני הדברים בישראל לא ניתן לדרוש התייחסות אחרת מהציבור האמריקאי. לטעמו במסגרות הדיפלומטיות של ישראל קיימת עמדה שמפרידה בין אנטישמיות למה שמכונה 'גילויי איבה כלפי ישראלים' אירועים המקבלים מעין הבנה שבשתיקה.

"זו עמדה חמורה. אנטישמיות היא אנטישמיות היא אנטישמיות" אומר הרב קריגר הסבור כי זו חייבת להיות עמדתה הרשמית והברורה של מדינת ישראל שכן כאשר זו אינה עמדתה לא ניתן לדרוש מהציבור האמריקאי שאינו אנטישמי באופיו שלא להיות סלחני כלפי תופעות מסוג זה, תופעות שמתחילות במתקפות על מדיניותה של ישראל ומסתיימות במתקפות אנטישמיות כדוגמת זו שאירעה הלילה בקנזס.