אחאב
אחאבגוסטב דורה

דמותו השנויה במחלוקת של המלך אחאב תעמוד במרכז כנס מיוחד שתקיים מדרשת שומרון ביום איסרו חג פסח (שלישי). ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מנהל המדרשה, יאיר אלמקיים, על הכנס שיתקיים בסיועה של מועצת שומרון ועל הבחירה דווקא בדמותו של המלך שכונה בפיו של אליהו הנביא 'עוכר ישראל' וזכה לביקורות חריפות מכיוונם של חז"ל וחכמי הדורות.

כבר בראשית הדברים מציין אלמקייס כי הציבור ברובו אמנם אינו מודע לכך אך אחאב ועמרי היו שני המלכים שהיו גדולי מלכי ישראל ובעוד התנ"ך מפליג בסיפורים אודות מלכי יהודה הצליחו השניים לבסס את הממלכה המאוחדת שבה ישראל ויהודה לחמו יחד, גבו מיסים יחד, כרתו בריתות יחד ואף נישאו אלה לאלה.

אלמקיים מציין בדבריו כי המחקרים מלמדים על גדולתם של השניים כמשמעותיים ומצליחים ביותר ולדבריו יש חוקרים הסבורים כי אחאב היה גדול גם יותר משלמה. עוד הוא מזכיר כי אחאב הוא מלך ישראל היחידי שלו מקדיש התנ"ך פרקים סיפוריים שלמים בעוד כל שאר הסיפורים ממוקדים בדמותם של מלכי יהודה.

על הבחירה להתמקד בכנס בדמותו של אחאב דווקא מציין אלמקייס כי מאחר והאדם הוא תבנית נוף מולדתו הרי שמתבקש שהמתגוררים בשומרון אל מול העיר שומרון שנבנתה על ידי עמרי והתחזקה בידי אחראב ידונו ויעסקו בדמותו, יכירו את פועלו וינתחו את מעשיו ואת זאת מתכוונים משתתפי הכנס לעשות.

באשר לאופיו של המלך אחאב מזכיר אלמקייס את דבר הקב"ה עצמו המעיד עליו שעשה תשובה על מעשיו. עוד הוא מזכיר את יציאותיו הרבות לקרבות שהסתיימו בקרב שממנו נמלט יהושפט המלך הצדיק מיהודה ואילו הוא נורה מחץ ומבקש מאנשיו להותיר אותו עומד על מרכבתו על מנת שלא להפיל מורך בלב לוחמיו.

באשר לביקורת שהטיח בו אליהו הנביא מזכיר אלמקיים עובדה נשכחת נוספת והיא הביקורת שהפנה הקב"ה עצמו כלפי אליהו על חוסר האמון שלו במלך ובעם, ביקורת שמשמעה היה למעשה מעין "פיטורין" מתפקידו כנביא.

בכנס המדובר צפויים להשתתף חוקרים מובילים מתחומי האקדמיה, המשפט והארכיאולוגיה, אך נדמה כי הרצאה אחת, דווקא כזו שצורפה ברגע האחרון לבקשתו של המרצה, עשויה למשוך תשומת לב רבה, זוהי הרצאתו של מח"ט שומרון, אל"מ יואב מרום, שביקש להשתתף בכנס ולהרצות על דמותו של אחאב כמצביא.

בתום שלב ההרצאות יצאו המשתתפים לסיורים בתל דותן ובאתרים נוספים בהם לחם ופעל אחאב.