גפני ומוזס
גפני ומוזסצילום: פלאש 90

רבים משתעשעים סביב המשבר הפוליטי האחרון ומשרטטים את האפשרויות השונות להרכבת הקואליציה האלטרנטיבית.

השאלות גדולות, הנעלמים רבים: בנט ייצא החוצה? העבודה תיכנס? יש סיכוי להליכה לבחירות? וכמובן: האם יש סיכוי שהחרדיים יחזרו לחיקה החמים של הקואליציה?

אז זהו, שעוד מוקדם מלהספיד את הקואליציה הנוכחית. ההערכה הרווחת ששום דבר לא יקרה בעקבות המשבר אותו הציף נפתלי בנט כשהכריז כי יוציא את מפלגת הבית היהודי במידה וישוחררו מחבלים ישראליים, קרי, העסקה המשולשת תצא לפועל בסופו של יום.

ההערכה שבסופו של תהליך יקרה אחת מהשתיים: או שלא תצא עסקה לפועל כי הפלסטינים שוב יכשילו אותה (מה שיאפשר את הישארותן של יש עתיד והתנועה שכן הפלסטינים אשמים). האפשרות השניה, והרווחת, היא שנתניהו ימצא את הנוסחה שתאפשר לקיים את העסקה מחד, ותשאיר את בנט ומפלגתו בקואליציה.

זו מתמטיקה פשוטה. אין כיום שוב גורם בקואליציה שמעוניין ללכת לבחירות. נתניהו רוצה לייבש את משה כחלון בחוץ, איווט ליברמן חייב לשקם מעמדו ללא הליכוד, לפיד נטול הישגים חייב להוכיח את צדקתה של תכנית הדיור שלו, מפלגת התנועה על סף הימחקותה הסופית, ונפתלי בנט עדיין מעוניין לשפר סקריו והישגיו ולהעמיק אחיזתו בהנהגה הישראלית.

באותה מידה גם אין לאף אחד שום עניין לשנות את הרכב הקואליציה. לא לליברמן שמעוניין בלפיד משמאלו בענייני דת ומדינה ובנט מימינו בסוגיות המדיניות. ליברמן בונה עצמו כמנהיג פרגמטי סטייל ביבי ורק כך הוא מעוניין להגיע לבחירות הבאות. גם נתניהו מבין שכניסת העבודה תחת הבית היהודי מציבה אותו כעומד בראש קואליציית שמאל שמחשקת אותו מדינית. כמי שמעוניין להתמודד פעם נוספת על הנהגת הימין, אין לו את הפריבילגיה לעשות זאת.

ללפיד, לעומת זאת, אין שום בעיה עם כניסת מפלגת העבודה על חשבון הבית היהודי. דא עקא, שבליכוד יסרבו לקבל את מפלגת העבודה ללא החרדים. ללא החרדים - שחלקם הגדול מזוהה עם מדיניות הימין בנושאים המדיניים, הגרעין האידיאולוגי בליכוד יאבד את השפעתו. ובדיוק לכך מתנגד לפיד נחרצות. הווטו של לפיד על החרדים, מסתבר, עודנו בעינו. לפיד מבין שביום שהוא יאפשר את כניסת החרדים לקואליציה, הוא יאבד 70 אחוז מהכותרות שלו בענייני דת ומדינה היוצרות בעבורו את הפוליטיקה החדשה.

ולבסוף יש גם את עמדתן של הסיעות החרדיות עצמן: כל עוד יאיר לפיד מצוי בתוככי הקואליציה ומחזיק בעמדת השפעה מובהקת, אין להן שום עניין להיכנס לקואליציה. אם החרדים ייכנסו לקואליציה זה לא יקרה כדי להציל את עולמו הפוליטי של ביבי ( להיפך, בעדיפות ראשונה הם מעוניינים בבחירות מוקדמות וכדי להמליץ אצל הנשיא על כל אחד אחר רק לא על ביבי) אלא כדי להציל את עולם התורה על כל המשתמע מכך. כל עוד הם משמשים כגלגל חמישי בקואליציה זה לא יקרה.

וזה מחזיר אותנו לנקודת ההתחלה. נתניהו, עם כל כאב הראש שהוא מצוי בפסח הזה, ועל אף השותפים הפוליטיים התזזיים מדי לטעמו, הוא יאלץ לפתור את הבעיות הללו בתוככי הבית. בחוץ הוא לא ימצא שום דבר. מה שמוביל אותנו למסקנה הברורה שהחרדים עוד רחוקים מרחק שנות אור מהקואליציה.