הסופרת מירה קדר
הסופרת מירה קדרהודיה קדר

"תאנה ממתינה לשמיים" הוא ספר שיצא רק לאחרונה, אך עוטף בתוכו שנים רבות.

הספר מקפל בתוכו שני סיפורים - אחד המתרחש בהווה ואחד בעבר, והפרקים מספרים את הסיפורים לסירוגין.

לאט לאט מושתלות הדמויות מן העבר בסיפור ההווה, כשבפתח הספר מפתח להבנת מקומה של כל דמות. עד תום הספר מתברר מה מקומן של הדמויות מן העבר בחיי האנשים בהווה ומה הקשרים שביניהן.

הסיפור מורכב מעלילה אחת סוערת המתרחשת מימי מאורעות תרפ''ט ואחת המתרחשת כולה בבית קפה, במפגש בין מספר אנשים שקשורים להצגת בכורה שבה צפו לפני כן.

קצת קשה לקרוא לזה עלילה כי עיקר הסיפור בבית הקפה הוא הדינמיקה בין הדמויות. אין כאן מתח או דרמה עם שיאים, אלא מפגש מעמיק והתבוננות בדמויות שונות, המרכיבות פסיפס אנושי.

בספר עולה לא פעם המילה "מיקרוקוסמוס" כשהגיבורים דנים בהצגה בה צפו, ונדמה כי זה גם מה שרקמה כאן מירה קדר: אוסף של אנשים המרכיבים חברה מגוונת ומרתקת, המתרכזת לבית קפה לערב אחד: זוג היורדים, המרצה מהאוניברסיטה, האומנית מגוש עציון ששכלה את בעלה בפיגוע והרב מחברון.

במהלך הערב בו צפות ועולות דעותיהם, תחושותיהם והיחסים ביניהם, אפילו תורתו של הרב קוק מוצאת את מקומה כחלק מהדיון.

"תאנה ממתינה לשמים" הוא ספר פרוזה שלישי שמוציאה לאור הסופרת מירה קדר. הספר משלים את הטרילוגיה של ספריה הקודמים "אחד מאלף" ו"אהבה שמיים וריח הדרים" אך גם עומד כספר בפני עצמו.

מי שאהב את רחלקה הנערה ישמח לגלות אותה כאישה מבוגרת בעלת ניסיון חיים, ומי שפוגש אותה בספר הזה לראשונה, קרוב לוודאי יחפש אחר כך את הספרים הקודמים.