השנה בחרו מארגני כנס רמלה, אנשי תנועת 'קוממיות' וחברי הגרעין התורני בעיר, להתמקד בנושא הכלכלי: תופעת העוני, פערי שכר, יוקר המחיה וחלוקת התקציב - כל זאת מתוך נקודת מבט תורנית ואמונית.

הכנס הנפיק גם כותרות מדיניות. שר הכלכלה נפתלי בנט תקף את איומי יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו-מאזן. "אבו מאזן מאיים כבר בפעם השביעית בפירוק הרשות הפלשתינית. אנחנו שומעים עוד פעם ועוד פעם את המחזור של אותו איום, שאם לא נתקדם ולא ניתן לו את כל מה שהוא רוצה, אוי ואבוי לנו, הוא יפרק את הרשות", אמר בנט בציניות. "אם הוא עושה את זה ממניעים ציוניים - אני מעריך את זה. אבל אם הוא משתמש בזה כאיום נגדנו, אז אני שואל אותו: במה אתה מאיים? בפירוק רשות שמסיתה לטרור? בפירוק רשות שמפירה את הסכם אוסלו? מה אבו-מאזן אומר לנו? אם לא תשחררו מחבלים רוצחים, אם לא תחלקו את ירושלים, אם לא תיסוגו - אני אתאבד. חברים, הוא חייב לשפר את התמריץ. משהו פה לא עובד", הוסיף בנט.

בנט מגיב לאיומי אבו-מאזן

בנט פנה בדבריו לאבו-מאזן ואמר: "אני מציע לאבו-מאזן: 'if you're going to shoot, then shoot don't talk'. מדינת ישראל חזקה מהאיומים של אבו-מאזן. שמענו בעבר על איומים של טרור. שמענו איומים על צונמי מדיני. האיום החדש שסוחרים בו הוא איום בפירוק הרשות".

שר השיכון אורי אריאל אמר כי המפתחות לסוגיית שחרור המחבלים נמצאים בידי ראש הממשלה: "בידי ראש הממשלה יש את היכולת לעצור את הפגיעה בריבונות ישראל. ההליכה של הרשות הפלשתינית לאו"ם היא קריעה של הסכמי אוסלו. אם הם קרעו את הסכמי אוסלו לגזרים, אזי ההסכמים לא קיימים עוד, ואנחנו כמדינה וכשרים מצפים שראש הממשלה יגיב לפגיעה כל כך חמורה בריבונות ישראל. בנוסף לכך, לא יעלה על הדעת שגוף מחוץ למדינת ישראל יכתיב לנו לשחרר רוצחים אזרחי ישראל".

השר אריאל בכנס רמלה

ללמוד מהמוסלמים

הכותרת ההלכתית בכנס הייתה של רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, שביקש לבטל את היתר העסקה בבנקים ולאמץ את המודל הבנקאי של הבנקים המוסלמיים. "הגיע הזמן שהבנקים יתחילו להתמודד עם ביטול היתר עסקה", קבע הרב אליהו. "אומרים שזה יפיל את הבנקים בישראל. אז יש לי חידוש בשבילכם: חלק נכבד מהכלכלה העולמית מתנהל בבנקים אסלאמיים, שלבושתנו וחרפתנו אנחנו צריכים ללמוד מהם איך לנהל בנק. הבנקים האסלאמיים מגלגלים בשנה 300 מיליארד דולר. ממה מתפרנס הבנק האסלאמי? מהשקעות ועמלות. הוא אינו מתפרנס מלעשוק אנשים. למה מנהל בנק צריך להרוויח שני מיליון דולר בשנה, כשמפנים אנשים מהבתים בגלל שהם לא מצליחים לשלם משכנתאות? אנחנו כרבנים שמאשרים להם את העוול, צריכים לבוא ולומר להם: עד כאן. היתר עסקה לא חל".

הרב שמואל נגד ה"היתר עסקא"

הרב אליהו ביקר גם את אופן השקעות הכספים של הבנקים, ואמר כי ראשי הבנקים צריכים להתבייש ברווחיהם. זאת משום שלעתים הם משקיעים את כספי לקוחותיהם בעסקים לא מוסריים. כמו כן רווחי הבנקים, אמר הרב אליהו, מנופחים ובאים על חשבון הציבור. "אני במקום גליה מאור, יו"ר בנק לאומי, הייתי מתבייש להציג כזה רווח. שתבינו, הרווח הזה הוא אחרי כל התספורות וכל המשכורות המנופחות. רווח של הבנק - פירושו מה שמקבלים בעלי המניות. מאיפה לקחת אותו? ראיתי בעיניים אנשים שזרקו אותם מהבית. אדם לקח הלוואה שהתנפחה מעבר לממדים שלה, והבן אדם קרס".

אורח הכבוד בדיון הראשון היה שופט בית המשפט העליון נועם סולברג, שחזר למחאה החברתית של קיץ 2011 ועקץ בעדינות את הציבור הדתי על היעדרו מההפגנות ברחוב. "הציבור הדתי-לאומי לא ממש התחבר למחאה החברתית של קיץ 2011", אמר סולברג. "אווירה של חשדנות הייתה באוויר. אולי אלה שמאל ואלה ימין, אולי אלה מבקשים לעשות לעצמם ואלה מבקשים לעשות למען הכלל. כשהשטן מקטרג אפשר למצוא אלף ואחת סיבות לפיצול ופילוג".

השופט נעם סולברג בכנס רמלה

עם זאת, השופט ביקר גם את שיח הזכויות המאפיין את התקשורת ואת המחאה החברתית, אשר שם דגש על זכויותיו של הפרט ולא על אחריות חברתית לאומית. "עליית הערכים, שיח הזכויות, הביאו אותנו אל נקודת קצה. הקסם שבה הוא מימוש זכויות הפרט כמעט עד בלי די. מכשלתה היא בהענקת פטור מאחריות חברתית", ובהמשך היא גורמת ל"תוצאת לוואי לא רצויה של העלאת שיח הזכויות על ראש שמחתנו, טיפוח האשליה כי המשפט הוא חזות הכול וכי הוא לבדו מסוגל להוביל לשינוי אזרחי".

"הכסף אצל הטייקונים"

בהמשך הכנס התקיימו כמה פאנלים בנושא כלכלה. ח"כ הרב משה גפני לא החמיץ את ההזדמנות לחבוט בציבור הדתי-לאומי, ואמר: "אם יש כסף להתנחלויות - יש גם כסף לירוחם ולעסקים. אין מצב שנותנים לבן אחד ולא לשני. צריך להביא גם להתנחלויות וגם ליישובים, כך זה היה בתקופתי. היום הממשלה מעדיפה התנחלויות ופוגעת במשפחות ברוכות ילדים, בפריפריה, בדיור ובכל תחום חברתי שיש בחיינו".

מתוך דברי ח"כ גפני בכנס רמלה

יו"ר ועדת הכספים, ח״כ ניסן סלומינסקי, הפנה אצבע מאשימה לטייקונים ולוועדים. "כל טייקון יודע היום שהוא יכול להרים טלפון לראש הממשלה כאשר הוא בצרה והוא מיד עונה לו", אמר סלומינסקי וטען שהכסף הגדול נמצא בוועדים. ״אני יכול להצביע על מיקום נוסף של הכסף והוא הוועדים במשק, שיותר גרועים מהטייקונים, כדוגמת נמל אשדוד וחברת החשמל. יש פער תיווך שמונופולים מרוויחים, ולכן אנחנו משלמים פי ארבעה".

הח"כים בדיון בכנס רמלה