שואה
שואהפלאש 90

לרגל השקת הספר החדש 'את נשארת שם – מכתבים לאחות שלא הכרתי', מקיים 'גנזך קידוש השם' ערב עדות וזכרון לנשים חרדיות בנושא 'אחים ואחיות שלא הכרנו'.

השרידים, ניצולי השואה, חוו על בשרם את מאורעות התופת הנאצית בשנות המלחמה האיומה, רובם ככולם שיכלו בה את רוב בני משפחותיהם הענפות, וכמובן קרובים מדרגה ראשונה כהורים, אחים ואחיות, בנים ובנות הי"ד.

"לעתים נוטים לשכוח", אומרת הסופרת רחל שנקר, "כי רבים מבני 'הדור השני', אלה שנולדו לניצולים לאחר שקמו מן האפר והחלו בהליך השיקום מחדש של חייהם, שיכלו למעשה קרובים מדרגה ראשונה, אחים ואחיות, בשר מבשרם, עוללים ויונקים שנרצחו באכזריות ע"י הכורת הנאצי הי"ד. אחים ואחיות שעלו על המוקד לפני שנולדו בני 'הדור השני'.

'גנזך קידוש השם' מפנה זרקור לנושא עלום זה בכנס שיתקיים מחר בערב, ר"ח אייר. "תאריך שהוא גם מועד חיסול הבונקר החסידי בגטו וורשה לפני 71 שנה. בבונקר זה חיו במחתרת, ברעב איום, ובמסירות נפש עילאית קבוצת בני תשחורת חסידיים ששמרו על צלם אנוש ועל גחלת הקדושה היהודית תחת אפם של הנאצים, ובמשך כמה שנים התעלמו מכל הגהנום שסער סביבם והמשיכו ללמוד תורה עד הרגע האחרון", היא אומרת.