חינוך מיוחד - העידן החדש

חמדת הדרום הפכה למוסד הראשון להוראת חינוך מיוחד לפי הגישה ההומניסטית. נשיא המכללה: מאפשר לסטודנטים השתלבות קלה יותר בעבודה.

ישי קרוב , ח' באייר תשע"ד

חמדת הדרום
חמדת הדרום
יח"צ

משרד החינוך פועל רבות בשנים האחרונות על מנת לשלב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות בבתי ספר רגילים, זאת במטרה לאפשר לאותם תלמידים להמשיך ללמוד ולהתקדם במסגרות החינוך הרגילות באופן שימנע הפנייתם לחינוך המיוחד.

מדיניות משרד החינוך לצד תפיסות חדשות לגבי דרכי חינוכם ושילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, מחייבים הסתכלות מחודשת על הכשרת המורים בחינוך הרגיל והקשר בין המורה בחינוך הרגיל למורה בחינוך המיוחד בביה"ס, כדי לתת מענה הולם לרצף שבין חינוך רגיל וחינוך מיוחד.

לאור זאת, פיתחה חמדת הדרום באמצעות מיטב המומחים הפדגוגיים בנושא, תכנית הכשרה ייחודית, בעלת מבנה לימודים המותאם לתפיסותיו החדשות של משרד החינוך. מבנה זה כולל קורסים בחינוך הרגיל שעברו התאמה לרציונל של משרד החינוך, וכן קורסים בחינוך המיוחד, המקנים כלים להעצמת שיתוף הפעולה בין המורה בחינוך הרגיל לבין המורה לחינוך מיוחד, כדי לתת מענה מקצועי והולם לתלמיד עם צרכים מיוחדים הלומד בכיתה הרגילה. עם סיום לימודיהם יהיו בוגרי התכנית בעלי הכשרה המותאמת לדרישות העדכניות של משרד החינוך, דבר שיקנה להם יתרון מובהק ועדיפות ברורה בהשתלבות בעבודה.

התכנית לחינוך מיוחד כוללת מרצים מהשורה הראשונה באקדמיה בארץ ומיועדת להכשרת אנשי חינוך לעבודה עם תלמידים עם לקויות מתונות ומורכבות, בשיתוף אנשי צוות נוספים העובדים עימם במסגרת החינוכית ועם משפחותיהם, כל זאת במסגרות חינוך מיוחד וחינוך רגיל.

תכנית הלימודים כוללת מבנה דו חוגי במסגרתו משולבים לימודי ההתמחות בהוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים עם התמחות בהוראת תחום דעת נוסף הנלמד בבית הספר – מתמטיקה, מקרא, מדעים, ספרות או תושב"ע. התכנית עצמה כוללת לימודי תשתית להכרת יסודות החינוך המיוחד, הכרת אוכלוסיות תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל והמיוחד, היכרות והתמצאות במבנים הארגוניים השונים בהם ישולבו המורים כחברים בצוותי חינוך והוראה. במסגרת התכנית זוכים הסטודנטים לכלים ומיומנויות ויישומם בדרך של התנסות, לצורך קידום תפקודם ומקסום הישגיהם של התלמידים עם הצרכים המיוחדים במערכת החינוך.

התכנית עצמה כוללת עבודה על פי אשכולות מובנים ומסונכרנים ומכילה היבטים תיאורטיים, התפתחותיים ומעשיים על מנת לאפשר מתן מענה מקצועי ומותאם לתלמידים עם צרכים מיוחדים, ברצף שבין החינוך הרגיל והמיוחד, כשהתכנית מספקת מענה לאתגרים שעומדים כיום בחזית מערכת החינוך בהן נדרש המורה לחינוך מיוחד לקחת חלק.

ראש החוג, ד"ר יחיאל תנעמי מסביר כי "מטרת התכנית להקנות לפרחי ההוראה כלים ומיומנויות לקידום תפקודם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בתחום האקדמי, לצד יכולות חשיבה וכישורים בחיי היומיום. בנוסף, ההתנסות המעשית בתכנית משולבת בלימודים האקדמיים ומתפרשת על פני שלוש שנות ההכשרה, החל משנה א', בהנחיית מדריכים פדגוגיים מומחים בתחומי הוראה שונים. ההתנסות בנויה בדגם ההולך ומתרחב, כאשר בכל שנה משנות ההתנסות מושם דגש על מטרות ויעדים מסוימים, ההולמים את שלב ההתפתחות המקצועית של הסטודנט והתאמתם לשדה".

"המורה לחינוך מיוחד הוא אחת הדמויות המשמעותיות הנותנות מענה חינוכי מגוון וייחודי לתלמידים עם צרכים מיוחדים, בחינוך הרגיל והמיוחד כאחד", מדגיש נשיא המכללה, פרופ' אבי לוי. "תכנית ההכשרה להתמחות בחינוך מיוחד תאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות קליטה רכה יותר במקומות העבודה. התכנית מיועדת להכשיר את פרחי ההוראה במגוון תחומים, כדי שיעשו מלאכתם בשדה ההוראה באמונה, באהבה ובהצטיינות".

רקטור המכללה, פרופ' זכריה מדר, אמר כי "למידת הוראת חינוך מיוחד כמוה כשליחות. מי שכמה לעזור, ללמד, להורות ולהדריך תלמידים בעלי צרכים מיוחדים מקומו בלימודי הוראת חינוך מיוחד. הוראת חינוך מיוחד, כשמה כן היא, הוראה מיוחדת ואחרת מהוראה רגילה. המורה לחינוך מיוחד לא רק מלמד אלא גם מעניק יחס אישי ותמיכה השונה מהיחס של מורה רגיל בבית ספר רגיל את זה תרכוש במכללת חמדת הדרום. חמדת הדרום מציעה תכנית חדשה בה הלימודים כמו גם העשייה במקצוע מאתגרים וממלאים מאוד. אנחנו בטוחים שאתה המחפש אתגרים ומעונין לעזור לאחר מקומך אצלנו. בוא ותשתלב".

הלימודים של הוראת חינוך מיוחד משלבים לימודים תיאורטיים אל מול עבודה מעשית כבר מהשנה הראשונה כך שהלימודים פרקטיים מאוד.

מודל חינוכי נוסף, שעל פיו פועלת המכללה, מדגיש את השתלבות האקדמיה במתן מענה לצרכים חברתיים של הקהילה, בסביבה הקרובה בה נמצאת המכללה. הדבר בא לידי ביטוי במגוון פעילויות ייחודיות המתקיימות במהלך השנה בין המכללה ומסגרות חינוך שונות בקהילה שבסביבה הקרובה למכללה: אימוץ ילדי קייטנת עזר מציון במהלך חופשות הקיץ, אימוץ וליווי אקדמי צמוד של חטיבות ובתי ספר תיכוניים במועצת שדות נגב, חוגים לבעלי צרכים מיוחדים בשעות אחה"צ והרצאות אורח לתושבי האזור בנושאים שונים. פעילויות אלו נערכות לצד שלל פעילויות התנדבותיות נוספות שמקיימים הסטודנטים לטובת הקהילה באזור דרום. כמו כן, כחלק מתפישתה החברתית מעסיקה המכללה עובדים עם צרכים מיוחדים בשכר, והעסקת עובדי ניקיון הינה כעובדים מן המניין במכללה ולא כעובדי קבלן.