הרכב שנופץ
הרכב שנופץהגרעין התורני נצרת עילית

במקביל להפגנה שהתקיימה במוצאי שבת בעקבות רצח שלי דדון הי"ד ניפצו ערבים בנצרת עילית את שמשות רכבו של תושב העיר החבר בגרעין התורני. בעקבות האירוע שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם אביעד לוי, ראש הגרעין התורני 'תורת החיים' שבעיר.

מדבריו של לוי עולה תמונת מציאות עגומה ומדאיגה שבה יהודים תושבי העיר זוכים לאיומים, למבטים עוינים ואף ליידוי אבנים לעבר בתים. האירועים אמנם אינם תכופים ויומיומיים ואינם מגיעים לכדי סיכון בנפש אך הופכים להיות חלק משגרת חייהם של התושבים בעיר.

לוי מוסיף ומציין את הפריצות לבתים ואת גניבות כלי הרכב התכופות שמתרחשות כלפי אנשי הגרעין התורני. לדבריו התחושה היא עמידה מול התעוררות ערבית של כשלושים אחוזים מתושבי העיר המבקשים להשתלט על העיר ולקבוע בה נוכחות. בדבריו מציין לוי את המפלגה המקומית 'דו קיום' שנועדה להשתלט למעשה על העיר בעוד בנצרת הערבית אין לה מקום כלל ועיקר.

בדבריו מזכיר לוי כי רצח שלי דדון הי"ד בידי ערבי תושב כפר סמוך התרחש חודשים אחדים לאחר הרצחו של החייל עדן אטיאס הי"ד שנסע מנצרת עילית לעפולה ונרצח בידי ערבי מאותו כפר בשבתו באוטובוס. "השנאה נמצאת שם ונותנים להרגיש את זה".

בהמשך הדברים מספר לוי על מציאות שבה בנות ישראליות מוצאות את עצמן תחת הטרדות בלתי פוסקות של ערביי נצרת העושים לא מעט כדי להשתלט עליהן. זאת בה בשעה ש"אם יהודי היה מעז להסתכל על ערבייה היו שוחטים אותה".

לדבריו המענה של הגרעין התורני אינו בהתכנסות פנימה אלא ביציאה אל הרחוב והגברת הנוכחות היהודית אמונית בעיר. לוי מציין בדבריו כי מאז הוקם הגרעין לפני כשלוש שנים נראים יותר ויותר שלטי 'למכירה' על בתי ערבים בעיר. זאת לאחר שבעבר לא היו נראים כאלה.

אנשי הגרעין פועלים יחד עם גורמים כארגון להב"ה ו'יד לאחים' לבלימת תופעת ההתבוללות ובקרוב בכוונתם להקים מועדון לנוער היהודי על מנת למנוע את זליגתו לרחוב, לתופעות מסוכנות ומדאיגות שהופכות חלק משגרת חיי היהודים בעיר.

"כשמצילים ממוות לא מסתכלים גודל הכיפה ואורך החצאית", אומר לוי שנשאל מה יהיה אופיו של המועדון שיקים הגרעין. לדבריו המציאות היא הצלה ממוות רוחני של ממש ובהתאם יש להקים את המסגרות.

עוד הוא מזכיר בהקשר זה גם את מאמצי המיסיון הנוצרי לפעול להדחת קטינים בני העיר לנצרות, התמודדות נוספת מולה ניצבים אנשי הגרעין.