ארון הבגדים היהודי, תערוכת הלבוש היהודי
ארון הבגדים היהודי, תערוכת הלבוש היהודיצילום: אלי פוזנר מוזיאון ישראל ירושלים

רב שיח מרתק על הקשר בין אופנה ליהדות בימים ההם ובזמן הזה, יתקיים, לראשונה, במוזיאון ישראל במסגרת התערוכה "שפת הלבוש – ארון הבגדים היהודי".

ברב-שיח יטלו חלק הרב אליהו שלזינגר – רבה של שכונת גילה בירושלים ורב-פוסק המועצה הדתית, הרב יובל שרלו – ראש ישיבת אמי"ת אורות שאול בפתח תקוה, כלת פרס ישראל הרבנית עדינה בר שלום ויובל כספין מהבולטים במעצבי האופנה בישראל, את רב-השיח ינחה קובי אריאלי.

שלל הבגדים והתלבושות המוצגים בתערוכה "שפת הלבוש: ארון הבגדים היהודי" מהווה צהר לעולמם המרתק של קהילות ישראל השונות וגישתם לנושאי אופנה ולבוש ומפגש בין אופנה לכללי הצניעות. ארון הבגדים היהודי לדורותיו ולקהילותיו, כפי שהוא בא לידי ביטוי בתערוכה, מציב חומר למחשבה באשר ליחסים שבין הקהילות היהודיות לחברה שסבבה אותן, אימוץ לבוש הסביבה והיבטים חברתיים וסוציולוגיים מגוונים. שאלת יחס ההלכה לאופנה היא שאלה רלוונטיות גם בימינו ומעסיקה לא מעט את פוסקי ההלכה ומערכת החינוך הדתית והחרדית כאחד. התערוכה מאפשרת מבט רב תרבותי על ארון הבגדים היהודי, משמעויותיו, מסריו והשראתו על האופנה העכשווית.

בתערוכה למעלה מ-100 תלבושות ומערכות לבוש, מאוסף מוזיאון ישראל, המייצגות 200 שנות לבוש יהודי בקהילות ישראל השונות. במוצגים - מגוון מרהיב של פריטי לבוש יהודיים ממדינות ומערים שונות בעולם ובהם - גלימת החכם באשי שהשתמרה ונוהגת עד היום כלבושו המסורתי של הראשון לציון, שמלות, חליפות, בגדי חתן וכלה, בגדי ילדים, ועוד. הבגדים חושפים עולם מיוחד של צבעוניות, מרקמים עשירים ומלאכת מחשבת, אך מספרים גם סיפורים אישיים – על בגדים, על האנשים שלבשו אותם ועל קהילות יהודיות מכל קצווי תבל.

האירוע יתקיים באודיטוריום מוזיאון ישראל, מחר יום שלישי, י"ג אייר (13 במאי) בשעה 20:00. לפני האירוע, בשעה 18:30 תקיים האוצרת אפרת אסף שפירא סיור מיוחד בתערוכה.

Clothes of chief rabbi, Turkey, early 20th century
Clothes of chief rabbi, Turkey, early 20th centuryצילום: אלי פוזנר מוזיאון ישראל ירושלים