כנס יוזמות ומחקרים נערך השבוע במכללה האקדמית הדתית לחינוך חמדת הדרום בשדות נגב, במסגרתו הוצגו מגוון של יוזמות ומחקרים ייחודיים של מורים ממחוז דרום.

הכנס הינו אירוע הסיום של תכנית בת שנתיים במסגרתה זכו כ-160 מורים להגשים מגוון יוזמות ומחקרים בבתי הספר בהם הם מלמדים. התכנית, שנקראת 'קורסי הדרגות הגבוהות', הינה תכנית של משרד החינוך המיועדת למורי אופק חדש הנמצאים בדרגות הגבוהות.

התכנית מיושמת על ידי היחידה להתפתחות מקצועית בחמדת הדרום במתחם המכללה ובמספר מרכזי פסגות במחוז דרום. במהלך התכנית משתתפים המורים במגוון הרצאות וסדנאות לצד הדרכה אישית וקבוצתית, שמטרתם לסייע להם להוציא אל הפועל את היוזמות והמחקרים שבחרו ליזום ולחקור.

בכנס השתתפו נשיא המכללה, פרופ' אבי לוי, מנהלת גף פיתוח מקצועי במשרד החינוך, אילנה רוזנברג, המפקחת על החינוך הגופני במחוז דרום, נורית ברדה, מנהלת היחידה להתפתחות מקצועית במכללה, ד"ר אורלי קולודני, רכזת קורסי הדרגות הגבוהות במכללה, דורית דימון, מנהלי פסגות והמורים המשתלמים.

בין היוזמות שהוצגו בכנס היו קבוצת כדורגל לבנות שהוקמה בבית הספר התורני "מוריה" שבבאר שבע, יוזמה ללימודי דרשה לילדי קיבוצים חילונים במועצה האזורית אשכול בבית הספר "ניצני אשכול", יוזמה ללימוד תזונה על ידי שילוב ההלכה וההיבט המדעי בבית הספר "יוסף קארו" בבאר שבע, יוזמה לעידוד הקריאה באמצעות מוסיקה ופיוטים בכיתות א' בבי"ס "נועם חיים" בדימונה ועוד.

במהלך הכנס הופיעה מקהלת בית הספר "רבקה גובר" בנהורה, אשר חבריה לקחו חלק באחת היוזמות בתכנית להוראת מורשת הזמר העברי ושירי ארץ ישראל.

מנהלת גף פיתוח מקצועי במשרד החינוך, גב' אילנה רוזנברג אמרה כי "מרגש מאוד לראות ולשמוע מורים ותיקים במערכת, שמספרים על התהליך שעברו בתכנית והיכן הם כיום. בדרגות הגבוהות, ההסתכלות שלנו על המורה היא כמומחה בעל יכולת שצריך לחקור את העשייה ולהוביל מהלכים תוך פריצת דרך". רוזנברג ציינה, כי לא האמינה שבתקופת זמן של שלוש שנים בלבד, תגיע התכנית כל כך רחוק עם התפתחות של יוזמות בעלות השפעה כה רבה על בתי הספר. "התכנית נבנתה תוך מתן גמישות ובחירה למורים ומתן במה לצרכיהם. הערך המרכזי שאנו בגף הפיתוח המקצועי מובילים הוא אמון במורה, ביכולת שלו והפרופסיה שלו. מורה שמאמין בתפקיד שלו לומד ומתפתח כל הזמן".

נשיא חמדת הדרום, פרופ' אבי לוי אמר כי "מטרתה המרכזית של התכנית שמוביל משרד החינוך, הינה לתרגם את הניסיון העצום שהצטבר במהלך השנים אצלכם המורים ולהפוך אותו למודלים שניתן להשתמש בהם. כחלק מהתכנית הסתכלתם על בתי הספר בהם אתם מלמדים, לקחתם רעיונות והעצמתם אותם. כעת התקדמו צעד נוסף קדימה והביאו את זה אל הילדים, כי זה החלק החשוב ביותר שבלעדיו לא עשינו דבר. כאשר קיבלנו את המשימה להפעיל את התכנית, לא ראינו בכך עוד התפתחות מקצועית או השתלמות משודרגת, אלא ראינו בה תכנית אקדמית מקצועית לכל דבר, שהשקענו בה את מלוא העוצמה, המשאבים והתקציב".

עוד הוסיף פרופ' לוי כי, "למידה עבורי הינה היכולת לקשר בין ידע ישן לחדש. לכאורה, מדובר בתהליך פשוט, אבל התפקיד שלכם כמורים הוא לגרום ללומד ליצור את הקשר הזה ולהבין את מהותו. הדבר נכון גם ליוזמות שאתם מקדמים, במסגרתן עליכם לוודא שאכן הייתה למידה והפנמה. בסופו של תהליך עליכם להסתכל ולשאול מה עשיתי, האם זה הועיל ללומד ומה ניתן לעשות כדי לשפר. אני מאחל לכולכם בהצלחה, וכולי תקווה שנמשיך להיות בית המדרש המרכזי והעיקרי באזור על מנת להמשיך ולקדם את התכניות החשובות הללו".

נציגת המורים המשתלמים, רחל סיני ציינה "כמורים חוקרים ויוזמים, ניתנה לנו הזדמנות לממש יכולות ולהגשים חלומות. ארגז הכלים שהענקתם לנו ישמש אבני בניין ליוזמות הבאות, שכן השארתם לנו טעם של עוד".

מנהלת היחידה להתפתחות מקצועית במכללת חמדת הדרום, ד"ר אורלי קולודני אמרה במהלך הערב "היוזמות שראינו כחלק מהתכנית מרגשות ומרוממות מאד, אבל חשוב לזכור שזהו רק קצה הקרחון. אנחנו בתחילתו של טיפוס לקראת הפסגה, ומוטלת עלינו החובה להפיץ את הממצאים ברבים על ידי פרסום המחקרים והיוזמות, שכלולם והתאמתם לאוכלוסיות נוספות, בבחינת 'יפוצו מעיינותיכם חוצה'".