נייתן האן
נייתן האןאינטל/כריס איירס

נייתן האן מבוסטון זכה בפרס הראשון בסך 75 אלף דולר, ביריד המדע וההנדסה הבינלאומי של אינטל (ISEF).

שני זוכים נוספים בתחרות המדענים הצעירים של קרן אינטל – לנארט קליינוורט מגרמניה ושאנון לי מסינגפור – קיבלו כל אחד פרס של 50 אלף דולר מקרן אינטל.

את ישראל ייצגו שבעת זוכי תחרות "מדענים ומפתחים צעירים בישראל 2014", שנערכה בחודש מארס. 2014 שני פרויקטים שהוצגו בתחרות זכו בפרסים מיוחדים: אבי דובובסקי, תאמר חמוד ורועי שפרן זכו בפרס בסך 1,000 דולר על עבודתם "מערכת לטיפול מידי בדליפות נפט ממיכלית". שחר זילברשטיין, שהציגה את עבודתה "סודות כמוסים במשולשים צ'ביאניים" זכתה בפרס מטעם United Airlines Foundation על סך$250.

האן הגיע למקום הראשון בתחרות בזכות פיתוח של כלי תוכנה ללימוד מכונה המאפשר מחקר מוטציות בגן הקשור לסרטן השד. האן השתמש בנתונים מבסיסי נתונים הפתוחים לציבור על מנת לבחון מאפיינים מפורטים של מוטציות רבות המתרחשות בגן מדכא סרטן BRCA1 על מנת "ללמד" את התוכנה שלו להבחין בין מוטציות המחוללות מחלה לבין אלו שלא. כלי התוכנה שפיתח הפגין שיעור דיוק של 81 אחוזים ויוכל לשמש לזיהוי מדויק יותר של איום לסרטן ממוטציות של גן BRCA1.

לנארט קליינוורט, בן 15 מגרמניה, זכה באחד משני פרסי המדען הצעיר של קרן אינטל בסך 50 אלף דולר. קליינוורט פיתח כלי מתמטי חדש לטלפונים חכמים ומחשבי לוח (טאבלטים), המספק יכולות של התקנים נישאים אשר קודם לכן הצריכו כלי מחשוב מתוחכמים ויקרים יותר. האפליקציה שפיתח מאפשרת למשתמשים לצייר ביד קווים מפותלים וצורות גאומטריות על צג המגע והמערכת הופכת אותם לצורות ומשוואות הניתנות לתמרון לפי רצון המשתמש.

שאנון קסינג'ינג לי, בת 17 מסינגפור, זכתה בפרס השני של קרן אינטל בסך 50 אלף דולר על פיתוח אלקטרו-קטליסט שיוכל לשמש בעתיד לסוללות. חוקרים מחפשים דרכים לשימוש מעשי בסוללות אבץ-אוויר נטענות מאחר והן בטוחות יותר, משקלן נמוך יותר וצפיפות האנרגיה בהן גדולה פי שישה מאשר בסוללות ליתיום-יון, מה שהופך אותן לאידיאליות לכלי רכב היברידיים. לי גילתה שקטליסט הפחם הפעיל שלה, שאותו יצרה מחציל סיני שעבר קרבוניזציה, הפגין ביצועים טובים בהרבה מקטליסטים מסחריים מתוחכמים במבחני יציבות ואורך חיים וייצורו יהיה זול וידידותי יותר לסביבה.

"העולם זקוק ליותר מדענים, מייקרים ויזמים שייצרו משרות, יניעו את הצמיחה הכלכלית ויפתרו בעיות גלובליות דוחקות", אמרה וונדי הוקינס, מנהלת בקרן אינטל. "אינטל מאמינה שהמפתח לחדשנות טמון בצעירים. אנו מקווים שהזוכים האלה יעניקו השראה לסטודנטים נוספים ויעודדו אותם להיות מעורבים במדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה שהם היסודות ליצירתיות".