נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: פלאש 90

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, פרסם בצהריים דברי הספד על אורי אליצור, אשר הלך לעולמו היום והוא בן 68.

"מפעל חיים של אהבת ישראל נדם ברגע אחד", כתב בנט.

"אורי היה המצפן  שלי - קראתי את אורי, וידעתי מהי השקפתי", סיפר בנט, "אורי מעולם אורי לא נסחף בזרם פופוליסטי. תמיד ישר, תמיד חד, תמיד אמיתי. הוא ידע במאמר אחד מפתיע ומדויק לשנות תודעה של רבבות רבות של אנשים".

בנט סיפר על ביקורו האחרון אצל אורי אליצור, "בפעם האחרונה, השבוע, אתה חלש, תשוש, בקושי מצליח ללחוש. נישקתי אותך במצח. ואז תפסת לי את היד בעוצמה בלתי מוסברת. הבנתינוח על משכבך בשלום, יהודי יקראני אוהב אותך".

סיעת הבית היהודי פרסמה גם היא הודעת הספד. "הציבור הדתי לאומי וציבור אוהבי ארץ ישראל איבד היום את בכיר בניו", נאמר בהודעה, "אורי אליצור היה קול יהודי וציוני גאה וחד, שכל כולו אהבת ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל עד יומו האחרון".

"נמשיך ללכת לאור קולו הצלול והברור, שהשאיר באלפי טוריו וכתביו, שיהיו עתה לצוואתו. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים", הוסיפו בבית היהודי.

יו"ר ש"ס לשעבר, ח"כ אלי ישי, הביע צער כבד על מותו של העיתונאי אורי אליצור. "צר על לכתו של ידידי, העיתונאי אורי אליצור. אורי היה פורץ דרך וייצג את כל מה שטוב בתקשורת והווה דוגמא ומופת לעיתונות איכותית", אמר.

השר אורי אריאל נפרד גם הוא מאליצור, "אורי היה פורץ דרך בציונות הדתית בעל דעות מקוריות ומיוחדות. תמיד היה לו מה לחדש בדיונים והוא היה מסתכל על כל נושא מזווית שאף אחד אחר לא זיהה לפניו. הוא הוביל קו ציוני-לאומי בשיח הציבורי ולא פחד להתבטא גם כאשר הדברים לא היו בקונצנזוס".

"זכיתי להיות שותפו לדרך לאורך עשרות שנים, החל מהקמת הישוב עפרה, דרך מועצת יש"ע ועד היום. עם ישראל איבד היום אדם דגול. יהי זכרו ברוך". 

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין ספד גם הוא לאליצור. "אורי אליצור היה ציוני אוהב ארץ ישראל אשר פרץ דרך בתחום התקשורת בישראל והשפיע רבות על השיח הציבורי. הוא הבין את החשיבות שבשילוב אנשי ימין בתקשורת, והבין שהמאבק התודעתי חשוב לא פחות מהמאבק בשטח. יהי זכרו ברוך". 

הפורום המשפטי למען ישראל פרסם גם הוא הודעת אבל על מותו של אורי אליצור. "אורי אליצור היה קול ציוני חד וברור שיחסר מאוד לאוהבי העם והמדינה. בימים של אובדן דרך ושקיעת האידאולוגיה אורי היה נושא הדגל של אכפתיות כלפי העם היהודי ודאגה לשמירת דמותה הציונית של מדינת ישראל. הוא היה בראש הלוחמים למען ישראל, בעולם העיתונות ובשוק הדעות", אמר נחי אייל מנכ"ל הפורום. 

ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים (הבית היהודי), אמר בעקבות מותו של אורי אליצור, כי "הציונות הדתית איבדה היום את אחד מטובי בניה הכרתי אותו שנים רבות עוד מימי הישיבה התיכונית ויחד עמו צעדתי בשבילי העשייה של הציונית דתית. תמיד שמר על אהבה עצומה לארץ ישראל, תורת ישראל,ועם ישראל. חותמו הוטבע הן בהתיישבות הן בעיתונות והן בקידום ערכי הציונות הדתית. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

גן שר החינוך ח"כ אבי וורצמן ספד גם הוא לאורי אליצור, "עם ישראל איבד היום איש יקר, פורץ דרך וממובילי ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. אורי אליצור עמד תמיד בחזית השינוי  וידע להוביל בכל תחום בו עסק. הוא היה עיתונאי מבריק שהביא לציבור תקשורת איכותית ונקייה יותר. עם ישראל כולו והציונות הדתית בפרט מרכינים ראש על לכתו. יהי זכרו ברוך".

סגן שר הביטחון, ח"כ דני דנון נפרד מאורי אליצור. "אורי היה עיתונאי מיוחד שנאמן לדרכו ולדעתו, איש ארץ ישראל, ציוני בכל רמ"ח אבריו. ניסיונו וחוכמתו יחסרו לכולנו. יהי זכרו ברוך".

בני קצובר, יו"ר ועד מתיישבי שומרון, נפרד מאליצור, "מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון איבד את אחד מנפיליו, אורי היה פעיל במערכה על השומרון עוד מהעליות לסבסטיה. כיהן כחבר מזכירות בגרעין אלון מורה ובהמשך גוש אמונים. יצירתי, מקורי, עצמאי בדעותיו. כישרון נדיר ביכולותיו ובצניעותו".

לדבריו, "איבדתי היום חבר קרוב שעשינו ביחד כברת דרך הסטורית בפריצת הדרך לשומרון. תנחומי ליעל שעמדה לימינו ואפשרה לו לייצר מהלכים גדולים וחשובים, לילדיו ולנכדיו".

השר אורי אורבך ספד לאליצור בדף הפייסבוק שלו, "אורי אליצור איננו. בנם של חוקר המקרא יהודה אליצור וסופרת הילדים האהובה רבקה אליצור. הייתה לו בהירות כתיבה וחתירה לאמת תוך חדות מחשבה. הוא הבין שיש קשר בין הקרב על הגבעות למלחמה על התודעה, ולכן אצלו 'נקודה' היה גם עיתון שערך במשך שנים וגם יישוב".

"הוא היה צנוע וחכם ובכלל איש טוב. הוא תמיד ידע מה הוא רוצה, וידע להסביר זאת לקוראיו. בעידן שבו הטפל השתלט על העיקר, הוא היה הבהיר והחד מכולם. ולכן - וזו לא שגיאת כתיב - יהי זכרו ברור", הוסיף אורבך.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ספד לאליצור, "אורי אליצור היה זן נדיר של מלח הארץ אוהב גדול של מדינת ישראל וארץ ישראל שהקדיש את חייו לבניינה וביסוסה. היה לו את היכולת המיוחדת לשלב סיף וספר, רוח ומעש, עט ואת. אורי תרם את חלקו במאבק על הדעות,בכתיבה עיונית ופובליציסטית, בשירות הציבורי ובמאבק לביסוסה של ההתיישבות היהודית ברחבי יהודה ושומרון".

"קולו הייחודי של אורי הדהד כקול בטוח ושקול, דמוקרטי והגון, קול שהתייחס בכבוד ובתקיפות לברי הפלוגתא שלו מכל המחנות. קולו של אורי נדם היום והוא יחסר לנו בימים אלו. יהיה זכרו ברוך ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים", הוסיף אדלשטיין.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, ספד לאורי אליצור. "אורי היה חלוץ בתחומים רבים. בעיתונות הצליח לבטא את תחושותיהם של אוהבי העם והארץ, שבמציאות של היום אנחנו זקוקים לה. היה מראשי ההתיישבות היהודית והיה ראשון המתנחלים שניהל את לשכת רוה"מ. אמירותיו החדות והברורות היו מצפן וזרקור לציבור הדתי לאומי כולו".

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) הביעה צער על פטירתו של אורי אליצור ז"ל. "עם ישראל והציבור הדתי לאומי בפרט איבד היום את אחד מהמאורות הגדולים, את הפנס שהפיץ אור לפני המחנה. בכל מקום ובכל תפקיד בחינוך, בהתיישבות ובתקשורת השאיר אורי אליצור את טביעות אצבעותיו מתוך עוונה גדולה ותחושת שליחות עצומה. את האור הזה נמשיך ונפיץ באמונה גדולה. יהי זכרו ברוך".

ח"כ מוטי יוגב ספד לאורי אליצור: "על אורי אליצור ניתן לומר 'גדול העצה ורב העליליה'. אורי בעל לב טוב, עין טובה ומחשבה וראייה אסטרטגית בהירה, חדה ורחבה. 'עצתו אמונה ופעלו אמת' מראשוני גוש אמונים שהחזירו שכינה לציון, בבניין ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

לדבריו, "בהתרגשות ובדמעות ראינו את ברכתו של אורי בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות האחרון בעפרה, עת אמר ש'יפה שעה אחת של אמירת הלל בערב יום העצמאות בעפרה, מכל חיי העולם הבא'. גם בעת האחרונה ביקשתי להיוועץ באורי ועצתו חסרה לי מאד. 'מעות יש לי ואין לי שולחני לפרטם'".

ח"כ אורית סטרוק ספדה לאורי אליצור. "עם ישראל איבד היום איש חזון ומעש. איש אמיץ, חכם ומורה דרך, שידע לתרגם את אהבתו העצומה לארץ ישראל למילים, לתודעה ולמעשים".

ח"כ ראובן ריבלין ספד לאורי אליצור, "היה אחד האוהבים הגדולים של ארץ ישראל ומיישביה. איש שגם במחלוקות האידיאולוגיות הקשות ביותר כיבד את הזולת ואת השקפותיו. אליצור שירת את הציבור באמונה בתפקידיו השונים, והיה פתוח לכל אזרח תהא דעתו אשר דעתו".

תנועת 'נשים בירוק' והפורום לריבונות פרסמו גם הם הודעת אבל בה כתבו כי "התנועות כואבות את הסתלקותו של ידידנו העיתונאי והוגה הדעות אורי אליצור ז"ל ומשתתפת באבל משפחתו.

"אורי אליצור ז"ל לימד וחינך את העם לאהוב את ארץ ישראל ללא התנצלות וללא מירכאות. את מאמריו ראינו כמקור ההשראה לפעילותינו המעשית במרחבי יהודה שומרון ובקעת הירדן. במאמריו ובהגותו הוביל אורי אליצור מחשבה רעננה, מקורית ומתוות דרך למדיניות של עמידה לאומית גאה של עם ישראל השב אל ערש הולדתו, יהודה שומרון ובקעת הירדן. אליצור ז"ל לא נרתע מהעלאת השאלות המדיניות הקשות ביותר ולהציב להן מענה ראוי, מעמיק ורציני".

עוד כתבו ב'נשים בירוק': "מתוך היכרותו את המערכת הפוליטית וההסברתית כראש לשכת ראש הממשלה בעבר ידע אליצור להתוות דרך מעשית ועקרונית ליישום חזון הריבונות. אליצור לא הסתפק בכתיבת מאמריו וניהל פולמוסים ציבוריים בהם הציג את עמדתו הגאה והנחושה ללא מורא וללא כניעה לתכתיבי ההסברה של השמאל הישראלי. כמו כן הנחיל את תפיסת עולמו המובנית לאנשי העשייה הפוליטית וברוחו קידמו ומקדמים מדינאים ופוליטיקאים את חזון הימין, החזון הריאלי, המוסרי והצודק להחלת ריבונות ביהודה ושומרון. בתחילת החודש הזה, ט' באייר, כתב אורי: "מדינת אחת יהודית ודמוקרטית מהים ועד הירדן... זה לא יהיה קל... אנחנו נעמוד באתגר וננצח".

התנועה מוסרת כי פעיליה רואים כחובה ציבורית למורשתו של אליצור את קידום חזון הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון, חזון אותו קידם במלוא המרץ בשנותיו האחרונות. ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, פונות ב"קריאה למנהיגי ישראל לאחוז בחזונו של אורי אליצור המנוח ולקדם את יישומו בפועל. ברוחו נמשיך הלאה לחיזוק אחיזתנו בארץ ישראל כולה ובבניינה ננוחם".

ד"ר הרב דני טרופר, יו"ר קרן קהילות, ספד "כאשר שימשתי רב בית הכנסת אוהל נחמה הספדתי את אביו של אורי, פרופ' יהודה אליצור. בגלל חג החנוכה לא יכולתי להספידו כראוי ואמרתי כי ההיסטוריה תעיד על תרומתו בחקר התנ"ך. ניתן לומר באופן דומה על אורי ז"ל כי ההיסטוריה תעיד על התרומה שלו לעם ישראל ולארץ ישראל. יהי זכרו ברוך".