האנטישמיות מתגברת. בריסל
האנטישמיות מתגברת. בריסלצילום: פלאש 90

בעקבות הרצח בבריסל קובע ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית, יעקב חגואל, כי לצד האירועים הקשים של רצח, אירועים שמגיעים למודעות התקשורתית, חיים יהודי אירופה תחת מתקפות אנטישמיות יומיומיות.

לדבריו קיימת עלייה דרמטית ברף האלימות האנטישמית המופנית כלפי יהודים והדברים אינם מסתכמים בכתובות גרפיטי בלבד אלא באלימות על כל מאפייניה, מתקיפות של יהודים ברחוב ועד ניפוץ שמשות חנויות של יהודים ועוד. "ישנם מקרי אלימות מכל הסוגים, מאנטישמיות קלאסית ברוח הנצרות ועד האנטישמיות החדשה ברוח האיסלאם".

חלק בלתי נפרד מהתחושה הקשה הרווחת ברחוב האירופי מציין חגואל את הפרט הפשוט של הזהירות מענידת סממנים יהודיים. גם הוא עצמו אינו הולך כשהוא חבוש כיפה ברחובות אירופיים מחשש שיבולע לו והדבר מלמד על המציאות הקשה שם.

חגואל קורא בדבריו לממשלות אירופה להוכיח את אחריותן כממשלות ריבוניות לשלומם של יהודי הקהילות והתיירים הישראלים המצויים בשטחן.

עוד הוא מוסיף ומציין כי אמנם אנשי ההסתדרות הציונית מעודדים עלייה אך באשר למי שבוחר להמשיך ולחיות בארצות אירופה הדאגה היא שתהיה לו אפשרות לשמור על אורח חייו באין מפריע ואת זאת דורשות הרשויות הישראליות מההנהגה המדינית בכל מדינה ומדינה.

חגואל מציין כי קיימת מגמת עליה משמעותית של יהודים מארצות אירופה לישראל, לא פעם בשל אותה תחושת רדיפה ואנטישמיות שמכתרת אותם או המציאות הכלכלית הקשה בארצות ההם, אך גם בעקבות מניעים ציוניים טהורים של חלק ניכר מהעולים.

כשנשאל אם ראש הקהילות מסוגלים לקרוא לאנשיהם לעלות לישראל או שהם חוששים שמא יבולע להם מההנהגה המקומית או מהרחוב המקומי, אומר חגואל כי יש לומר את הדברים באופן ישיר וגלוי ולציין שלא תמיד כולם אכן רוצים שהיהודים יעלו ארצה וברוח זו נשמעים דבריהם לקהילות.