צחק. משה דיין
צחק. משה דייןצילום: פלאש 90

במוזיאון ישראל שברמת אביב יתקיים היום אירוע מיוחד לציון 37 שנים להקמת קרן אייסף שהוקמה על ידי נינה ווינר עימה שוחחנו ביומן ערוץ 7 על הקרן, על פערים חברתיים ועל פריפריה.

הקרן המתמקדת בסיוע לצעירים מערי הפריפריה וקידומם האקדמי החלה ביוזמה ראשונית של ווינר ששבה אז משנות לימודים בארצות הברית ולאחר סיור בדרום הבינה את הפער החברתי ההולך וגובר בין נוער בפריפריה לזה שבמרכז. היא החליטה לעשות מעשה, פנתה לאדמונד ספרא והציע לו להקים את קרן אייסף ומשם היסטוריה.

במרוצת השנים עברו בקרן אייסף למעלה מתשעת אלפים סטודנטים, אך כשהעלתה את הסוגיה אז, בשנות השבעים, לסדר היום זכתה גם לקיתונות של בוז, למשל משר הביטחון דאז, משה דיין.

ווינר מספרת כיצד באירוע שבו נכחה העלתה בפני דיין את המצוקה לה הייתה עדה. דיין דחה את הסיכוי שאכן קיימים סטריאוטיפים חברתיים שליליים ליוצאי ארצות המזרח. הוא פנה לשוקן שהיה במקום ואמר לו 'תראה מה האמריקאית הזו אומרת. היא חושבת שהיא מבינה הכול'.

ווינר מספרת על מפגן הזלזול הזה של דיין כעדות לקושי של האליטות בישראל להפנים את מצוקת החלש. "לאליטות קשה להאמין שיש רעב", היא אומרת ומספרת על ראשית דרכה של הקרן שחשפה יהלומים כהגדרתה מקרב בני הנוער המזרחיים בפריפריה. נוער זה הפך מלומד באקדמיה למלמד באקדמיה ובשנים האחרונות עברו בקרן מדי שנה כ-400 תלמידים שזכו לליווי ותמיכה של אנשי הקרן.

כיום, מציינת ווינר, התרחב מעגל הנתמכים לעולים מאתיופיה ורוסיה והמזרחיות "התרחבה" לאפיקים נוספים של תמיכה ועזרה. לדבריה הפער העדתי חבר לפער כלכלי והנציח את המצוקה. כיום, אומרת ויינר השער ליציאה ממצוקה זו הוא האקדמיה והרחבת אפיקי הידיעה והלימוד אם כי גם כיום היא מוצאת סטריאוטיפים המקשים לצעירי הפריפריה להתקדם לקראת שוויוניות בחברה הישראלית.