עונת הדובדבן
עונת הדובדבןיחצ גוש עציון

ימים אחדים לפני חג הביכורים, פרי הדובדבן בגוש עציון וברמת הגולן בשיאו.

בבוסתן בראשית בגולן בעין זיוון, נפתחה רשמית עונת קטיף הדובדבנים בסוף השבוע האחרון ובגוש עציון זה יקרה החל מיום שישי הקרוב. קטיף הדובדבן צפוי להימשך כשלושה שבועות – אל תפספסו!

רמת הגולן

אלכס קודיש מנהל המטע בעין זיוון, מתרגש כל שנה מחדש, מהרגע בו מתכסים עצי הדובדבן בפרי היפה ביותר, הדובדבן. "השנה, זכינו לחורף שונה מהרגיל, מיעוט משקעים לצד מנות קור טובות שתרמו לטעמו הנפלא של הדובדבן. הפרי שלנו איכותי מאוד, וגם הכמויות יפות. אלפי המבקרים שיגיעו לבוסתן המרהיב שלנו, יהנו מחוויית קטיף, ושלל פעילויות לכל המשפחה".

 עצי דובדבן ברמת הגולן
עצי דובדבן ברמת הגולן(צילום: עדי פרץ)

פרי הדובדבן הוא ללא ספק אחד הפירות החושניים ביותר גם במראה וגם בטעמו העז. אכילתו מעוררת את כל החושים: העין מתגרה מצבע הארגמן ומהצורה העגלגלה, לרוב מגיעים הדובדבנים זוגות זוגות, אלמנט המוסיף סקס אפיל לפרי, האף גם הוא נהנה מניחוח הפרי המשכר, התחנה הסופית היא הפה שם מורגש טעמו העסיסי של הדובדבן, טעמים רבים לו בין חמצמץ עד מתוק עז, החולצה גם היא חייבת לחטוף איזה כתם של דובדבן ולא יעזרו כל מאמצי המניעה והזהירות.

סביב הדובדבן נבנתה בקיבוץ עין זיוון בצפון הגולן, תרבות שלמה של בילוי ושלל פעילויות לכל גיל. "בוסתן בראשית בגולן" בעין זיוון, הוא אתר הקטיף העצמי הראשון בארץ, מתפרס על שטח של כ-100 דונם עצי פרי, מידי שנה פוקדים את האתר אלפי מבקרים. חווית הקטיף מלווה באכילת דובדבנים ישירות מהעץ ואהובה על כולם ללא קשר לגיל .

השנה בנוסף לקטיף העצמי, סדנת הכנת ליקר דובדבנים, אפיית פאי דובדבנים, טיול בטרקטור ועגלה עד לנקודת הגבול הסורי, כולל תצפית, טיולי טומקארים, רכיבה על סוס פוני, מסלול חבלים חוויתי, פינת זוחלים, פעילות עם בועות סבון, בית קפה, פינות ישיבה ורביצה, פינת חי, אוויר צלול ונוף מרהיב.

פסטיבל דובדבנים בכפר הנופש רימונים נווה אטי"ב

כפר הנופש רימונים נווה אטי"ב מקבוצת רשת מלונות רימונים, מזמין אתכם ליהנות מפסטיבל דובדבנים מתוק, מלא ניחוחות וטעמים שיתקיים במהלך חודש יוני .

הפסטיבל כולל שוק איכרים שוקק עם קטיף דובדבנים ופירות יער, מגוון ריבות משובחות, דבש ביתי מעולה, שמן זית איכותי, תבלינים ביתיים, מוצרים בעבודת יד, יצירות סריגה, עץ, קרמיקה, תכשיטים ועמדת ציורי פנים .

בגוש עציון נערכים לפסטיבל הדובדבנים

כמדי שנה, גם השנה מזמינה מועצת גוש עציון ועמותת התיירות גוש עציון יחד עם חקלאי ראש צורים את הציבור הרחב להשתתף בקטיף המיוחד במסגרת  "פסטיבל הדובדבנים". האירוע יערך ביום שישי הקרוב, המאפשר ליחידים ומשפחות לערוך "קטיף עצמי" במטעים של קיבוץ ראש צורים בשיטת "אכול כפי יכולתך" ולקחת חלק באירוע ססגוני הכולל שוק איכרים, דוכני מזון, טעימות ממעדני שף הפסטיבל, פינות יצירה לילדים, הופעות, פינות ישיבה מוצלות ועוד.

ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל ציין כי "פסטיבל הדובדבנים מהווה הזדמנות מצוינת להתחבר לחקלאות ולטבע, להיחשף לנופים המיוחדים של גוש עציון, לחוות חוויה מרגשת של קטיף עצמי במטעי האזור וליהנות מחגיגה שלמה לכל המשפחה".

בקיבוץ כפר עציון, ראש צורים ומגדל ישנם כ-350 דונם של מטעי דובדבנים וגודגדנים. על אף החורף השחון, מזג האוויר הקריר ששרר במהלך החורף הביא לצמיחה עשירה במטע הדובדבנים. על פי הערכה של החקלאיים המקומיים, אנו צופים לכמות עשירה של פירות במהלך העונה.

החקלאות הינה ענף משמעותי ביותר במרחב גוש עציון. ניתן למצוא מאות דונמים של שטחים חקלאים הכוללים כרמים, עצי פרי ובעיקר דובדבנים. התוצרת החקלאית של גוש עציון כוללת פירות רבים, יקבים ויינות מפורסמים בזכות איכותם וזכו עד היום בפרסים רבים.

גד כהנא מנכ"ל עמותת התיירות אמר כי "אנו מצפים ונערכים למבקרים רבים במסגרת פסטיבל הדובדבנים. המציאות התיירותית בגוש עציון מוכיחה שמספר המטיילים והתיירים המגיעים הנה רק הולך וגדל מדי שנה וזה מעודד. גוש עציון הוא חבל ארץ ייחודי שהתברך בשפע אתרי תיירות ומורשת היסטוריים ואנו מזמינים את הציבור ליהנות מהם".

לאור כמות הפרי השנה, והקרבה לירושלים, נערכים לקליטת אלפי מבקרים במסגרת הפסטיבל. עמותת התיירות גוש עציון מדגישה כי האירוע פתוח לקהל הרחב במחיר של 30 ₪ לאדם (מגיל 3) כולל כניסה למתחם הפסטיבל והשתתפות בכל הפעילויות. עבור קבוצות מאורגנות יש אפשרות לתאם מראש גם במועדים אחרים.

מעבר לכך ניתן למצוא מגוון אירועים והאטרקציות אשר פתוחות לקהל במהלך הפסטיבל: טיולים בטבע, מסלולים דרך מעיינות, השכרת ציוד לטיולי אופניים, מסלולי רכיבה, מגוון פעילויות ב"חוות ארץ האיילים" הכוללת חי בר, ספורט אתגרי והאומגה הארוכה בארץ, פעילות ייחודיות עם חיות במרכז חוויות, סיורים מודרכים, טיולי ג'יפים, חיזיון אור קולי בכפר עציון, הליכה רטובה באמת הביאר, ירי בכדורי פיינטבול, ביקור בגלריות אומנים ייחודיות, ארוחות השף של מסעדת גוונא ויקב גוש עציון, טעימות במבשלת בירה העץ הבודד, מילוי בקבוק אישי במפעל לליקרים, טעימות גבינות בחוות שדה בר, אפשרות ללינה ועוד.

עונת קטיף הדובדבן קצרה יחסית כ-4 שבועות עד לסוף יוני מומלץ לבקר שלא יגמר. בסיום עונת הדובדבן מתחיל קטיף פירות הקיץ.