ניצולי שואה
ניצולי שואהצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להגדלת הסיוע לניצולי שואה שיזם שר האוצר יאיר לפיד.

ההצעה מבקשת להבטיח מעמד שווה בין יוצאי מחנות וגטאות שעלו לארץ עד אוקטובר 1953 לאלה שעלו אחרי, כך שגם 18.5 אלף ניצולי השואה שעלו לארץ אחרי אוקטובר 1953 יקבלו מאוצר המדינה קצבה חודשית, הנעה בין 2,200 ל-8,000 שקלים, תלוי ברמת הנזקקות ובאחוזי הנכות של הניצול.

על פי ההצעה יינתן מענק שנתי בסך 3,600 ש"ח למי שנרדף על ידי הנאצים אך לא שהה במחנות ובגטאות. קבוצה של כ-150 איש המוגדרים "עובדי כפייה" יקבלו מענק בסך 7,600 ש"ח בשנה.

כמו כן יתבצע תיקון לחוק הביטוח הלאומי, כך שגמלה חודשית שמקבל ניצול מכורח חוק נכי רדיפות הנאצים לא תפגע בזכאותו לקבל גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי. בנוסף, ניצולי שואה שמקבלים הבטחת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי לא יאבדו מזכויותיהם עקב קבלת הקצבאות המוזכרות לעיל.

בנוסף לכך, בני הזוג של ניצולי שואה שנפטרו ימשיכו לקבל קצבה של 2,000 ש''ח לחודש, גם לאחר השנה השלישית לפטירה. עד כה ניתן הסיוע רק בשלוש השנים הראשונות שבהן בן הזוג המשיך לקבל את קצבת הנפטר.

שר האוצר יאיר לפיד אמר בנאומו כי "בסוף שנות השמונים נסעתי עם אבא שלי לבודפשט וישבנו על גדות הדנובה ושאלתי אותו על הרגע שבו הסתיימה המלחמה והוא אמר שהדבר הכי מוזר היה שפתאום לא רצו להרוג אותו. פתאום בלילה אחד הכל השתנה והתברר שיש עדיין אפשרויות אנושיות.

''70 שנה אחר כך רבים מניצולי השואה מרגישים שאנחנו נותנים להם למות כי לא רק הרוע הורג אלא גם האדישות הורגת. זה יהיה הלילה שבו ניצולי השואה ידעו שאנחנו לא לבד ושאנחנו כאן בשבילם. לא מדובר רק בתיקון חקיקה אלא גם בתיקון של עוול בירוקרטי מתמשך שאיתו התמודדו ניצולי השואה פשוט כי הם לא היו בראש סדר העדיפויות", אמר.

שר האוצר הדגיש כי לא מדובר רק על הגדלת מענקים כספיים אלא בפישוט של ההליך הבירוקרטי, כלשונו. ''אחרי שיעבור החוק המבחן הגדול שלו יהיה ביישום. לניצולים שנפרדים מאיתנו מידי יום אין זמן לחכות".