'שמירת השגרה מגנה על התלמידים'

פרופ' כץ, מומחה לחינוך, קורא להקפיד על המשך שגרת חייהם של תלמידים לצד ההקפדה על זהירות: "השגרה מגנה על אף הקושי".

שמעון כהן , י"ט בסיון תשע"ד

תפילה בישיבת "מקור חיים"
תפילה בישיבת "מקור חיים"
חזקי עזרא



טוען....

לבטים חינוכיים ואישיים לא מעטים מלווים הורים לתלמידי ישיבות תיכוניות ואולפנות סביב הדרך הנכונה להתמודדות מול אירוע החטיפה, החששות בדרכים וההשלכות הנפשיות והפסיכולוגיות.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הפרופ' יעקב כץ, מומחה לחינוך ונשיא המכללה בירושלים, שקורא להמשיך ולהקפיד על שמירת השגרה לצד הבהרת האזהרות הביטחוניות והבטיחותיות.

"צריך להגביר את השגרה הברוכה, גם כשיש טראומה ומועקה. השגרה מגינה ומאפשרת את המשך החיים ככל שהמצב קשה", הוא קובע ומוסיף כי הלימודים הרגילים, הנוכחות של החברים יחד והקשר הטוב והכן בין מורים לתלמידים מאפשר לתלמידים להתמודד ולשוחח על האירועים והתחושות מתוך הבנה ש"החיים גדולים מהכול ועם אמונה נוכל לצעוד קדימה".

את המחשבות שהעלו הורים מסוימים להשיב את הבנים והבנות אל המעטפת המשפחתית המגוננת דוחה פרופ' כץ וקובע כי אם אחרי כל טראומה וקושי כדוגמת פיגוע, תאונה או מחלה יתכנסו התלמידים בבתיהם הרי שכמעט כל השנה ייאלצו להישאר בבתים.

לדבריו המשך השגרה החינוכית וההתנהגותית מבהירה לתלמידים כי המציאות אינה מאיימת אלא ניתנת להתמודדות. "אם המסר יהיה שהאירוע הוא אירוע חד פעמי ככל שהוא מעציב וההסתברות להתרחשותו היא אפסית הדבר יחזק את התלמידים", הוא אומר ומדגיש כי במקביל למסר הזה יש להמשיך ולחדד את האזהרות מסכנות וסיכונים.

"אנחנו לא מפסיקים לקנות מכוניות כי יש תאונות דרכים וכך גם אנחנו לא מפסיקים את החיים בעקבות אירוע חד פעמי. הסכנות אורבות לנו בכל פינה של חיינו, יש חשמל, יש גז ויש מחבלים. לא על ידי הטלת מורא והשארת הילדים במקום סטרילי יהיה המענה אלא בהמשך החיים היומיומיים תוך היכרות עם הסכנה שאורבת בכל מקום. לא להתכנס למקום מבוצר".

ומה לגבי ההורים שנאלצים לעמוד בתווך שבין דאגתם האישית לרצון לאפשר המשך שגרה? פרופ' כץ מודע היטב לבעיה, אך עם זאת מציין כי כשם שאנו דורשים ממחנכים ומורים לפעול מתוך שיקול דעת גם מול קושי בחיי היומיום מבלי להוסיף שמן למדורה, כלשונו, כך גם על ההורים לנהוג מתוך מתינות מחשבתית ושיקול דעת חד. "אנחנו מגדלים ילדים לא כדי ליצור להם בעיות נפשיות ופסיכולוגיות אלא כדי לתת להם גיבוי, חוזק ועוצמה. צריך לעשות חשבון קר, מה הרווח שניתן לקבל, איך לחזק ואיך לאפשר שגרה נטולת פחד עם זהירות. גם בימי שגרה לא קל להיות הורה, אבל בימי השגרה חייבים לקבוע את הקו החינוכי שיאפשר לנו להמשיך בימים של אירועים חריגים".