הדסה עין כרם
הדסה עין כרםאבי שמשי

פרופ' איתן כרם, העומד בראש האגף לרפואת ילדים במרכז הרפואי הדסה זכה בפרס בינלאומי יוקרתי של ארגון סיסטיק פיברוזיס האירופאי.

פרס השנה מוענק לחוקרים אשר תרומתם משמעותית ונרחבת בהבנת המחלה והטיפול בה.

פרופ' איתן כרם, מנהל אגף הילדים במרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה, הינו מומחה בעל שם עולמי בחקר מחלת הסיסטיק פיברוזיס וחוקר מוביל במחקרים לאומיים ובינלאומיים, ופרסם מאמרים רבים בתחום.

עם ההודעה על זכייתו, ציין הארגון האירופאי ECFS את עומק והיקף המחקר של פרופ' כרם במכלול הנושאים הקשורים בסיסטיק פיברוזיס, החל בהבנה הבסיסית של הגורמים למחלה ועד להשלכותיו היישומיות שהובילו לפיתוח תרופות חדשות, וכי פרופ' כרם היה מעורב בבניית הנחיות ופרוטוקולים לטיפול אחיד בסיסטיק פיברוזיס שהתקבלו באירופה וברחבי העולם.

כמו כן צויין כי פרופ' כרם ידוע בעולם בהשקעת מאמצים רבים בכל הנושא של טיפול כוללני בילדים עם מחלות כרוניות תוך קידום הטיפול הרפואי, התייחסות להשלכות המחלה על המשפחה, וכן כל הקשור בזכויות הילד החולה ובחינת היבטים אתיים הנוגעים לטיפול.

הוועדה הבוחרת הדגישה בין הנימוקים לפרס כי בתפקידו מהווה פרופ' כרם מודל לשילוב בין המצוינות הרפואית והמחקרית והגישה האנושית הכוללת גם גשר בין ישראלים לפלשתינאים ומקדם את השלום בין העמים דרך הטיפול הרפואי.

בטרם התמנה למנהל האגף לרפואת ילדים בהדסה, החולש על מכלול של התמחויות רפואה ונחשב לאחד מן הגדולים בארץ, ניהל פרופ' כרם את מחלקות הילדים והמרכז לסיסטיק פיברוזיס בהדסה הר הצופים והיה מי שיזם והקים את המרכז לטיפול בילדים עם מחלות כרוניות בהדסה הר הצופים. הגישה הטיפולית המיוחדת והחלוצית של המרכז, שהינו היחיד בארץ, היא טיפול כוללני לילד ולמשפחתו, תוך התייחסות הן להיבט הגופני של המחלה והן להיבט הפסיכו-סוציאלי שלה.

בזירה הבינלאומית, פרופ' כרם מכהן כיו"ר החברה הישראלית לסיסטיק פיברוזיס, ושימש כחבר בוועד החברה האירופית לטיפול במחלת סיסטיק פיברוזיס. הוא ישב בוועדות רבות של כנסים לאומים ובינלאומיים, וזכה בפרס Ordine Della Stella Della Solidarieta Italiana. בשל תרומתו לפיתוח שירות לבעלי פיגורים שכליים, בשנת 2010 זכה בפרס " קרן שלם" לאישיות ציבורית.

פרופ' כרם כיהן כנשיא של החברה בינלאומית למחלות ריאה בילדים.