עימות בין רגב לאהרונוביץ'

בוועדת הפנים הוצגו היום (ב') מסקנות ועדת המשנה לנושא עליית יהודים להר הבית, בראשות ח"כ דוד צור (התנועה).

הדיון התקיים בהשתתפות השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, ומפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי.

יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב (הליכוד-ביתנו), אמרה כי "הכוונה היא שכל אזרח יוכל לעלות להתפלל. לצערי נוצר מצב בו המפקדים מתחלפים כל שלוש שנים וכל אחד רוצה לעבור את תקופתו בשלום ואז בכל התפרעות סוגרים את ההר ליהודים, במקום להתמודד עם הבעיה.

התחושה שרוצים לקנות שקט, אבל לא על חשבון הסמלים היהודים שלנו", אמרה רגב. "היה שר לביטחון פנים אמיץ שקיבל החלטה ופתח את ההר ועדיין אין אינתיפאדה. אם צריכה להיות אינתיפאדה כדי להגן על הר הבית שתהיה. בסופו של דבר לא יכול להיות מצב שיהודים לא עולים להר הבית".

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ דוד צור, הציג את המסקנות ואמר כי "ככלל הסטטוס שנקבע ב-67' נשמר. כמות המבקרים במגמת עלייה. מספר המקרים בהם נסגר ההר בשל הפרות סדר נמצא בעליה מתמדת וכן כי מזהים מתיחות גוברת. גם בכמות הפריצות להר כדי להשליט סדר יש עליה ויש התגברות של גורמים רדיקליים אסלאמיים שגורמים להפרות סדר תכופות בהר. זה מחייב דיון יסודי כי זו השפעה מסוכנת שתואמת את כמות הפרות הסדר".

ח"כ צור הדגיש בהמלצותיו כי יש לשמר את הסטטוס קוו וציין כי יש דעות חלוקות בוועדה. "אנחנו סבורים שעל המשטרה לעשות שימוש בסמכויות שבידיה לסגירת ההר במקרים קיצוניים".

רגב התפרצה לדבריו, "לכן החמאס מתחזק, למה שלא ימשיכו להסית אם כשיש הפרות סוגרים את הר הבית?".

צור ענה כי "יש מקום לפתוח את ההר גם בשבתות, לשימוש התיירים בעיקר. בהידברות עם הוואקף צריך לעודד להמשיך לגבות דמי כניסה למסגדים ולהגדיל את כמות נקודות הבידוק. אחת לחצי שנה יוגש לוועדה על ידי השר לבטחון פנים דו"ח סטטוס הר הבית בו יפורטו פעולות הממשלה. כל מה שקשור להר צריך להיעשות ברגישות, באופן ענייני ולא מתלהם", הדגיש.

ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי), חבר הוועדה, אמר כי "לא יכולה להיות מציאות בה יש גורמים שמתסיסים את ההר ומי שמשלם את המחיר הוא היהודים שממתינים לעלות. זה חייב להיפסק. כל זמן שהמדיניות היא כזו חוטא יוצא נשכר".

ח"כ משה פייגלין (הליכוד-ביתנו) הוסיף כי "הוועדה החליטה לא לגעת בסטטוס קוו וזה לא היה בסמכותה". פייגלין חילק תמונה של כיתת תלמידים מוסלמית שמניפה ידיים עם סימן הניצחון המשולש שמסמן את חטיפת שלושת הבנים ואמר כי "זהו הסטטוס קוו שהוועדה החליטה לשמר. כל הממשלות לא נוגעות בגחלים אלא שמים עליהן שטיח. כשאתה בורח מעיסוק בליבה אתה לא פותר כלום אלא מחביא את הבעיה. לא ייתכן שהר הבית יופקר לחלוטין".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי, סיפר כי יש עליה של 27% בעליית יהודים להר. "יש החמרה באירועים של גופים קיצוניים שיוצרים הסתה ומחייבים הפעלת כוח בהר, למרות זאת משטרת מחוז ירושלים נאלצה לפרוץ להר ב-2014 8 פעמים, אל מול 8 פעמים בכל 2013 וזאת בחמישה חודשים.

"רואים בבירור הסלמה בהר הבית", קבע מפקד המחוז. "עושים הכל לאפשר ליהודים לעלות. נאלצנו לבצע 16 דילולים של מוסלמים בהר, חלקם בימי שישי, בהם עולים 35,000 מתפללים. באמצע שבוע, מנענו מהמתפרעים לעלות בעיקר בחגים. מבחינת הסגירות- ב- 2014, נאלצנו לסגור 6 פעמים את ההר חלקית בבוקר או בצהרים".

ח"כ רגב העירה כי "יש בסך-הכל שעתיים שיהודים יכולים לעלות להר. אתה מזהה שיש התפרעויות אבל נשאלת השאלה למה כשיש הסלמה ההר לא נסגר לכולם?".

ניצב פריינטי השיב כי "לעיתים סוגרים גם למוסלמים. כשהמשטרה נאלצת לפרוץ- אי אפשר להמשיך בשגרה. ח"כ רגב: "אז במצב כזה תסגור את ההר לכולם". פריינטי הגיב: "זה מעליב ופוגע שאת מכנה אותנו כפחדנים מתחילת הדיון. אני נעלב באופן אישי".

השר אהרונוביץ' התפרץ לדברים ופנה ליו"ר רגב. "המטרה שלך היא להעליב, לא תפגעו פה בקציני משטרה ובשוטרים". הוא הדגיש ואמר כי "זו לא ועדת חקירה ולא טריבונל. מתחילת הדיון את תוקפת ולא נותנת לקצין משטרה לדבר. את לא מכבדת את המדים שמהם באת. את תוקפת ואני סופג. אם נצטרך נפסיק את הדיון". הוא פנה למפקד המחוז: "תלמד לקבל ביקורת, היא לא תמיד בונה- זו מטרת הוועדה".

ניצב פריינטי המשיך ואמר כי ''יש מקרים שאנחנו סוגרים את ההר לכל סוגי האוכלוסיות. זה לא מדויק להגיד שההר לא נסגר למוסלמים. אנו נאלצים לסגור ביקורים רק כשיש חשש לפגיעה. צריך לבחון גם כמה אנשים נעצרו והורחקו מההר. פעילות המשטרה מאוד תקיפה, את תראי מאות אחוזי עלייה בנושא, בלימה להסלמ"ה".

הוא הוסיף, "דעתי לא נוחה מכך שהיהודים לא יכולים לעלות. מבחינת המחוז ההמלצות נכונות".

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו הוסיף בדיון כי "כל מה שאנחנו שומעים כאן הוא כמה דוגמאות במקום להסתכל על ההר בכללותו. יש ימים עם עשרות אלפים שמגיעים לנקודה קטנה גיאוגרפית והמשימה שמוטלת על מפקדי המחוז היא מאתגרת ולא פשוטה והם עושים אותה בצורה מעוררת התפעלות.

הטענה שכאילו יש כאן אפליה בין יהודים למוסלמים אני דוחה אותה מכל וכל", אמר המפכ"ל. "רק בשישי האחרון מנענו ממספר מוסלמים שהוא כמספר כל היהודים שנכנסו להר מאז ששת הימים. המתקפות לא עומדות במבחן העובדות. כשמגבילים את גיל הכניסה מונעים מ-30,000 מוסלמים להיכנס להר. אנחנו עושים זאת על בסיס עקרון הבטחת שלום הציבור. המדינה מינתה אותי לשם כך ולעשות את כל האיזונים שנדרשים. בית המשפט העליון סומך ידיו על שיקולי המשטרה. אני סומך ידי על מפקד המחוז".

"נלמד את המסקנות ונתייחס בצורה מסודרת", הבטיח דנינו. "המשטרה אינה הגוף היחיד שאחראי למה שקורה בהר אלא גם השב"כ שאמון על איסוף מודיעיני. לא תמצאו מקרה אחד שהגיע אלינו של מפר סדר שלא טופל על ידינו".