בנצי ליברמן העיר חריש
בנצי ליברמן העיר חרישצילום: פלאש 90

כנס מרחב צפון של החטיבה להתיישבות שהתקיים אתמול (שני) בקיבוץ יגור, עסק בנושא "השתלבות המרחב הכפרי בסדר היום הלאומי על רקע מצוקת הדיור והמחאה החברתית".

קהל רב של מוזמנים השתתף בכנס השנתי שהפך למסורת, בהם ראשי רשויות ומועצות אזוריות, מזכירי קיבוצים מושבים, פקידי משרדי ממשלה ואנשי התיישבות.

הכנס התמקד בנושאי הצמיחה הדמוגרפית בהתיישבות ובפריפריה בצל משבר הדיור הנמשך בארץ ומשבר היתרי הבניה והפשרת מגרשים להרחבות בקיבוצים ובמושבים.

דני קריצמן, יו"ר החטיבה להתיישבות הציג את הפעילות הרחבה של החטיבה להתיישבות בתחומי הצמיחה הדמוגרפית, פיתוח ושיקום תשתיות בהתיישבות הוותיקה והיכולת של ההתיישבות לתת מענה הולם, מהיר ונכון למשבר הדיור.

"ישובי הפריפריה הכפרית מסוגלים לקלוט בזמן קצר יחסית מספר רב של משפחות המעוניינות לחיות בסביבה כפרית, באיכות חיים גבוהה ובמחירים הגיוניים. מקבלי ההחלטות צריכים לתת לכך את הדעת גם כדרך של פיזור אוכלוסיה".

עם זאת, לאור הקפאת הקרקעות בקיבוצים ובמושבים ע"י רשות מקרקעי ישראל וההתקפות על החטיבה להתיישבות בחודשים האחרונים הוסיף קריצמן "הפסיקו לספור את ההתיישבות ואת חקלאי ישראל. מבזים אותנו בכל פעם שאנחנו באים לאשר תקציבים למטרות התיישבות חיוניות. צריך להחזיר את ההתיישבות למרכז הבמה. ההתעלמות והביזוי של ההתיישבות יהיה בכי לדורות, להתיישבות בכל חלקי הארץ תפקידים חיוניים למדינת ישראל".

בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל הציג בכנס את משנתו לפתרון משבר הדיור בישראל והדגיש כי להתיישבות יהיה חלק בפתרון המשבר, "יש כיום חוסר של כ- 70 אלף יחידות דיור בישראל ואין פתרון קסם לכך. לוקח 7-15 שנים מתחילת תכנון של פרויקט מגורים ועד קבלת היתר הבניה ותחילתה. הפתרונות שניתנו בשנים האחרונות התאימו להשלמת פערים בימים רגילים ולא נתנו מענה הולם למשבר הדיור.

"זיהינו מספר מקומות בארץ בהם ישנן תב"ע (תכניות בניין עיר) גדולות מאושרות, של 10 אלפים יחידות דיור ובמסגרת הסכמי גג בין המדינה לרשויות המקומיות, המדינה תממן את מבני הציבור הנדרשים ופיתוח השטחים הפתוחים, כל זאת במטרה להאיץ את התחלות הבניה בארץ.

"בכוונתנו להאיץ את ההרחבות הקהילתיות בקיבוצים ובמושבים, במטרה ליצר כ- 5,000 יחידות דיור בשנה בהתיישבות. המרחב הכפרי לא קיבל התייחסות נכונה אבל הכיוון השתנה. התנועה ההתיישבותית והקיבוצית חשובות ויש לעשות הכל להמשך קיומם. התיישבות היא לא שאלה נדל"נית אלא ערך חשוב למדינת ישראל. הפריפריה היא לא הפתרון למשבר הדיור, היא חלק חשוב ממנו".

בנצי ליברמן התייחס בדבריו גם לדרכים האפשריות לפתרון ההרחבות בקיבוצים, "לא עצרנו את היתרי הבניה בקיבוצים. כמו בכל מקום בארץ, כשיש מכירת קרקע לבניה, קודם כל משלמים עבור הקרקע ורק לאחר מכן מקבלים היתר בניה. ישנן מספר דרכים לבניה לנקלטים בקיבוצים - ישנה הדרך המסורתית, לפיה הקיבוץ בונה מכספו ולא קיימת סוגיית השיוך.

"ישנה אפשרות של שיוך פרטני, לפיה ידרש הנקלט לשלם 33% מערך הקרקע. לאחרונה נבחנת אפשרות נוספת, לפיה החבר החדש ילווה לקיבוץ כסף, בתנאי שלא תהייה זיקה בין החבר החדש והבית שנבנה עבורו. אם החבר יעזוב את הקיבוץ הוא יקבל בחזרה את ההלוואה בצמוד למדד שיקבע ולא בצמוד למחיר הבית", כך ליברמן.

יואב אריאל, מנהל מרחב צפון של החטיבה להתיישבות סיכם את הכנס ואמר "יש חלון הזדמנויות לאמץ את תוכנית הממשלה ולהאיץ את הצמיחה הדמוגרפית בפריפריה. החודשים הקרובים יקבעו את התוכנית והשנים הקרובות יקבעו את הביצוע".