הכותל הקטן
הכותל הקטןעוזי ברוך

עו"ד ד"ר שמואל ברקוביץ, מומחה לענייני ירושלים והמקומות הקדושים, דוחה את הדברים שנאמרו השבוע בועדת הפנים של הכנסת, כאילו הכותל הקטן לא מופיע בחוק המקומות הקדושים ובשל כך הוא מוזנח.

לדבריו הכותל הקטן שנמצא בתוך הרובע המוסלמי הוא המשך ישיר של הכותל המערבי שהיווה את חומת הר הבית מאז הורדוס, "הכותל המערבי לכל אורכו 488 מטר הוא החומה המערבית שמקיפה את הר הבית מתקופת הורדוס, והכותל הקטן נמצא 175 מטר מהכותל המערבי המוכר".

"רוב הכותל נמצא בתוך הרובע המוסלמי והקטע החשוף זה הכותל הקטן עם רחבה קטנה. אין ספק שזה מקום קדוש ליהודים כי הוא חלק מהכותל המערבי שהוכרז כמקום קדוש בתקנות השמירה על מקומות הקדושים", מוסיף ברקוביץ'.

לדבריו הבג"ץ כבר קבע שקדושתו של מקום אינה תלויה בהגדרתו בתקנות, "גם הר הבית וכנסית הקבר לא נזכרים בתקנות וברור שהם מקומות קדושים. כולם מודים בקדושתו של הכותל הקטן ועיריית ירושלים כבר שמה במקום, שלט שזה מקום קדוש, "הצרה היא שהוא מוזנח כי הוא נמצא בלב הרובע המוסלמי וקשה להגן עליו ואכן אין ספק שאם המקום היה מוגדר כמקום קדוש היו שומרים עליו. הכותל המערבי הקטן עד לאחרונה היה במצב נורא, היו שם פחי זבל, ערבים השתינו שם, לא היו שם סדרנים או פקחים, זה היה סתם מקום מעבר".

ברקוביץ' טוען שמדובר במקום קדוש על פי כל השיטות, "זה מקום שיהודים התפללו שם לאורך שנים עד לתקופתנו. על המשרד לשירותי דת, להציב במקום פקחים שישמרו שהערבים באזור לא יבזו את המקום ויעשו שם את צרכיהם. המשטרה הגבירה את האבטחה במקום ועל כך מגיעה להם תודה. אבל צריכים להציב שם ספסלים, סידורים ומחזורים ולשמור על קדושת המקום".