היזהרו מתשואות גבוהות מדי
היזהרו מתשואות גבוהות מדיפלאש90'

רשימת קורבנותיו של עורך הדין שמעון צבר, שנשלח השבוע לשמונה שנות מאסר, ארוכה מאוד. שיפוצניק שביצע בביתו עבודות תחזוקה, לקוחה שהשתמשה בשירותיו כעורך דין, קרובת משפחה מבוגרת, לקוח שיוצג על ידו במשפט גירושין ועוד עשרות בני אדם שהתפתו להפקיד בידיו את כספם.

האנשים הטובים האלה חסכו כל ימיהם פרוטה לפרוטה, וכולם כבר לא צעירים, בשנות החמישים עד השבעים לחייהם. הם התפתו להפקיד בידי עו"ד צבר את כספם, והוא מצדו הבטיח להם תשואה יפה מאוד על ההשקעה, ריביות פנטסטיות שאי אפשר להשיג בשום אפיק השקעה סטנדרטי. צבר קיבל מקורבנותיו עשרות מיליוני שקלים ובסופו של דבר גנב את מרבית הכספים.

השיטה שבה פעל צבר היא מוכרת וישנה, ואם להודות על האמת גם לא מאוד מתוחכמת. על סמך ההבטחות לתשואות הפנטסטיות הוא קיבל מלקוחות כספים. חלק מהסכומים הראשונים הוא החזיר ללקוחות כתשואה או כרווחים.

כך הגיעו לקוחות נוספים, שגם הם השקיעו כספים. זרם הכספים שהמשיך להיכנס פרנס את מצג השווא, אשר במהלכו עשה צבר שימוש בחלק הארי של הכספים לצרכיו האישיים. התרמית התגלתה כאשר בקופה כבר לא היה די כסף, והתוצאה הייתה קריסה של בניין הקלפים.

כאמור, עו"ד צבר רחוק מלהיות הראשון שעשה שימוש בשיטת ההונאה הזאת. המקרה המוכר הראשון אירע לפני כמעט מאה שנים בארצות הברית ובוצע על ידי צ'רלס פונזי, שבגללו נקרא סוג זה של רמאות 'הונאת פונזי'. המקרה המפורסם מכולם הוא המקרה של ברנרד מיידוף, שביצע הונאת פונזי בסכום של 50 מיליארד דולר. בישראל נחשפו בעבר פרשות הונאה דומות, בין היתר זו של ערן מזרחי שנידון לפני קצת פחות משנה ל‑12 שנות מאסר, לאחר שהונה את לקוחותיו בסכום של יותר מ‑50 מיליון שקלים.

מקומה של הידיעה על גזר דינו של עורך הדין צבר צריך לכאורה להיות במדור המשפטי, אך הלקח העיקרי מהפרשה הוא מעניינו של המדור הזה. הריביות הנמוכות גורמות לכולנו תסכול גדול מאוד. התשואה המגוחכת באפיקי ההשקעה הסטנדרטיים דוחפת כל אחד לחפש מקומות שבהם יוכל לקבלת תשואה טובה יותר. המצב הזה הוא גן עדן לנוכלים כמו מיידוף, ערן מזרחי וגם עו"ד שמעון צבר.

כלל האצבע הוא פשוט: אם זה נשמע לכם טוב מכדי להיות אמיתי - זה כנראה לא אמיתי. אין ארוחות חינם. לא נמצאה שיטת השקעה שבה ניתן לקבל לאורך זמן תשואות שאף אחד משוקי ההון לא יודע לתת. אם מישהו מבטיח לכם תשואה שנשמעת טובה מאוד, אל תסתפקו בשבע בדיקות, לכו על 77 בדיקות. גם אם זה אח, שכן, חבר או בן דוד. זכרו שמרבית קורבנות ההונאות מסוג זה הכירו אישית את מבצע ההונאה והיו בטוחים בכישרונו וביושרו.