משפחת מזרחי
משפחת מזרחימועצה מקומית קריית ארבע

הפרקליטות הגישה (שני) לבג"ץ את עמדת המדינה בעתירה נגד הריסת בית המחבל שרצח את קצין המשטרה ברוך מזרחי הי"ד בערב חג הפסח האחרון. 

המדינה כותבת בתשובתה כי דין העתירה להידחות, ומסבירה כי על רקע ההידרדרות במצב הביטחוני שהגיעה לשיאה בחטיפתם של שלושה בני נוער ישראלים, הריסת הדירה בה התגורר המחבל חיונית כדי להרתיע מפגעים נוספים מלבצע פיגועים.

המדינה מציינת כי מדובר במחבל ובבנו שסייע לו להוציא לפועל את הפיגוע הרצחני, בו נהרג נצ"מ מזרחי בהר חברון. "הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט כאשר שחרורו המוקדם הותנה בכך שיימנע מכל פעילות טרור עתידית. בתוך זמן קצר חזר המחבל לפעילות טרור חמורה הכוללת קריאה מתוקף תפקידו כאימאם לבצע פיגועי התאבדות כנגד מטרות ישראליות".

המדינה מדגישה כי "המחבל ומשפחתו התגוררו בדירה המיועדת להריסה מזה מספר שנים עד למעצרו של המחבל וכעולה מעדויות הבן המחבל גם עשה פעולות הכנה ובכלל זה ניסויים בכלי הירי עם משתיק קול במחסן המבנה", כותבת המדינה ומציינת כי "אין כוונה לפגוע ביתר חלקי המבנה אלא רק בדירת משפחת המחבל".

המדינה דוחה את טענות העותרים כי הריסת הדירה מנוגדת לכללי המשפט הבינלאומי, ומציינת כי מדובר בפעולה לגיטימית לחלוטין העולה בקנה אחד הן עם המשפט הבינלאומי והן עם המשפט הפנימי.

צו הריסה על בית המחבל

המחבל זיעד עוואד בן ה-42 מתגורר בכפר אידנא שבאזור חברון. מי שהורה על הריסת בית המשפחה היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר בישיבת סיעת הליכוד "הנחיתי להרוס את ביתו של המחבל שהוא איש חמאס. לאחרונה החזרנו עשרות מחבלי חמאס לכלא, קידמנו חוק מניעת חנינות ויהיו צעדים נוספים כולל הריסת בתי מחבלים".

בארגון השמאל הקיצוני "בצלם" זעמו על ההחלטה ואמרו כי "הכוונה להרוס את בית משפחת הנאשמים בהרג ברוך מזרחי משמעה אימוץ מדיניות רשמית של פגיעה בחפים מפשע. שני הנאשמים בביצוע הפיגוע יועמדו לדין ואם יורשעו הם צפויים לרצות עונשי מאסר ממושכים. את המחיר הכבד של אבדן ביתם ישלמו לא הם אלא בני משפחתם, שאינם חשודים כלל בשום עבירה: בבית חיות כיום שתי משפחות המונות 13 נפשות, בהן 8 ילדים.

אנשי השמאל הקיצוני טוענים כי הריסת בית המחבל "נובעת מרצון לנקמה ולעשיית רווח פוליטי, תוך ניצול האווירה הציבורית הקשה בישראל על רקע אירועי החטיפה. מדובר באמצעי ענישה דרקוני שלא ננקט כבר מזה עשור, להוציא מקרה אחד בשנת 2009".