סנ"צ ברוך מזרחי
סנ"צ ברוך מזרחיחטיבת דובר המשטרה

שופטי בג"ץ, המשנָה לנשיא מרים נאור, יורם דנציגר ואורי שוהם, דחו את עתירתם של בני משפחת המחבל זיאד עוואד נגד הריסת הבית בו הוא התגורר.

השופטים ציינו בהחלטתם, כי "על-פי תגובת המפקד הצבאי לאזור הגדה המערבית (המשיב), בגזרה זו ניכרת בשנתיים האחרונות מגמה מתמשכת של התדרדרות ביציבות הביטחונית. הדבר בא לידי ביטוי בעליה במספר הפיגועים וכן במספר הנפגעים הישראליים".

על פי הנתונים שנמסרו לבג"ץ, מתחילת שנת 2014 סוכלו כ-96 כוונות וניסיונות לבצע פיגועים, ובנוסף חלה עלייה תלולה ברמת ההתרעות על פיגוע במתווה של חטיפה. שיאה של החמרת המצב הביטחוני בא לידי ביטוי בפיגוע הירי האמור ובחטיפת שלושה נערים שהיו בדרכם מבית ספרם לביתם בגזרת כפר עציון.

השופטת נאור ציינה, כי "אמש, לאחר הדיון בפנינו, ולאחר כתיבת פסק דיננו זה, נודע למרבה הצער כי שלושת הנערים החטופים נרצחו. לבנו עם משפחותיהם".

השופטת נאור דחתה את הדרישה לחכות עד תום משפטו של עואד, וקבעה כי "על-מנת להפעיל את הסמכות לפי תקנה 119, די בראיות מנהליות המעידות על כך שבבית המיועד להריסה מתגורר מפגע. על רקע הראיות המנהליות כנגד עואד, וביניהן הודעותיו המפורטות של בנו וכתב האישום שהוגש כנגדו, אין מקום להתערב בהחלטת המפקד הצבאי לאזור הגדה המערבית להורות על הריסת ביתו של עואד. אף העותרים לא חלקו בפה מלא על כך".

השופטת ציינה, כי לא מדובר במשפחה תמימה שתיפגע מההריסה. "אין לפנינו מקרה של משפחה תמימת דרך שנקלעה בעל כורחה ל"חטאי אבות". בנם של עואד והעותרת 2 מעורב עד צוואר בפעולתו של אביו, גם אם לא הוא זה שירה בנשק וגם אם לא נכח בשעת הפיגוע. העותרת 2, כפי שעולה מהודעותיו של הבן, ידעה על הטמנת הנשק ועל האימונים של עואד. עובדות אלה מחלישות את העוצמה המוסרית של טענות העותרת 2, וגם לכך משמעות לפי הפסיקה".